تازه‌های سیاسی

قطعنامه پارلمان عراق برای اخراج نظامیان آمریکایی بی‌اثر شد

به‌گزارش نیویورک‌تایمز: دو هفته بعد از صدور قطعنامه پارلمان عراق برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از آن کشور، ارتش آمریکا همکاری خود با ارتش عراق را از سرگرفت.

منابعی در ارتش آمریکا به نیویورک‌تایمز گفته‌اند که از چهارشنبه ۱۵ ژانویه/ ۲۵ دی؛ ارتش آمریکا پس از یک وقفه ۱۰ روزه همکاری خود با ارتش عراق در انجام عملیاتی علیه داعش را از سر گرفت.

با حمله نیروهای آمریکایی به کاروان قاسم سلیمانی و همراهان او در حوالی فرودگاه بین‌المللی بغداد که به کشته شدن فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس، نایب‌رئیس حشد شعبی انجامید، پارلمان عراق یکشنبه ۱۵ دی در واکنش به این حمله با صدور قطعنامه‌ای خواهان اخراج ارتش آمریکا از خاک عراق شد. دو مقام ارتش آمریکا در گفت‌وگو با نیویورک تایمز از سرگیری همکاری نظامیان آمریکایی با ارتش عراق را تأیید کرده‌اند.

به گفته این مقامات هدف از عملیات مشترک ارتش آمریکا و ارتش عراق این است که مانع از این گمان بشوند که ائتلاف بین‌المللی علیه داعش به کار خود پایان داده است.

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی و مسئول پیشبرد امور که در گفت‌وگو با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا خواهان اعزام یک تیم برای جدول‌بندی تاریخ خروج نظامیان آمریکایی شده بود، در پارلمان عراق رویه تازه‌ای در پیش گرفته و گفته است: «خروج نظامیان آمریکا حتی اگر عملی هم باشد می‌بایست بر اساس یک جدول زمانی انجام شود».

به‌گفته‌ی ناظران، بی‌اثر شدن قطعنامه پارلمان عراق برای اخراج نظامیان آمریکایی از آن کشور، شکست تبلیغاتی دیگری برای نظام تهران است که در پروپاگاندای رسانه‌ای خود، آن را یکی از پیامدهای کشته شدن قاسم سلیمانی عنوان کرده بود.

دکمه بازگشت به بالا