حقوق بشر

حداقل سه دانشجوی دانشگاه کردستان در جریان اعتراضات بازداشت شده‌اند

از زمان اعتراف ستاد کل نیروهای مسلح ایران به هدف قرار دادن هواپیمای اوکراینی با موشک‌های پدافند سپاه پاسداران که به کشته‌شدن تمام ۱۷۶ سرنشین این هواپیما منجر شد، دانشجویان دانشگاه کردستان در سنندج، چند تجمع‌ اعتراضی برگزار کردند که در جریان این تجمع‌ها شماری از دانشجویان بازداشت شدند.

مسلم سلیمانی، زانیار احمدپور و ارشد اتابک از جمله دانشجویانی هستند که بنا بر اعلام شورای صنفی دانشجویان ایران، در جریان اعتراضات دانشگاه کردستان بازداشت شده‌اند.

ارشد اتابک، دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات عرب، مسلم سلیمانی، دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک و زانیار احمدپور، دانشجوی کارشناسی اقتصاد؛ هر سه دانشجوی دانشگاه کردستان هستند که از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند اما از بازداشتگاه محل نگهداری آنها اطلاعی در دست نیست.

آژانس خبررسانی کِردپا در یک گزارش تفکیکی ـ آماری، از ٧٥٧ مورد بازداشت در کردستان ایران در سال ٢٠١٩ میلادی خبر داده است. بر اساس این گزارش؛ ٢٢٥ نفر از این افراد در جریان اعتراضات آبان‌ماه بازداشت شده‌اند. به گفته‌ی ناظران، گستردگی بازداشت‌ها و فشارهای امنیتی در کردستان و دیگر مناطق ایران که با هدف جلوگیری از بروز اعتراضات انجام شده، با پاسخ منفی دانشجویان و دیگر اقشار مردمی در کشور همراه بوده و در کمتر از دو ماه پس از اعتراضات آبان‌ماه؛ همزمان با اعتراف سپاه به هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری، وارد فاز تازه‌ای شده است.

دکمه بازگشت به بالا