سیاسیمقاله

نمازجمعه فردای تهران و نمایش قدرت بی فایده خامنه ای

#آرش_صالحی

?بنا بر اعلام سایت علی خامنه ای، او قرار است نمازجمعه این هفته تهران را در ۲۷ دی شخصا اقامه کند. او از ۱۴ بهمن ۱۳۹۰، به مدت هشت سال در مراسم نمازجمعه پایتخت حاضر نشده است.

 

?از آن جایی که رژیم آخوندی در موضع ضعف مطلق قرار گرفته است و از سویی قیام سراسری اخیر مردم ایران کلیت جمهوری اسلامی را هدف گرفته و شعارهای مردم، مستقیما رهبر و سپاه را نشانه رفته است، به نظر می رسد، حضور خامنه ای در نمازجمعه حکومتی این هفته تهران سه اولویت دارد:

 

?اول این که، چون خامنه ای به خوبی درک نموده که پایگاه مردمی خود را تا حد زیادی از دست داده است، نیاز به یک “نمایش قدرت” دارد. او با اینکه می داند، حرکات ایذایی هم جایگاه از دست رفته جمهوری اسلامی را در سطوح داخلی و خارجی تجدید نخواهد کرد، اما تنها گزینه پیش رویش برای انتخاب، به راه انداختن نمایشی ساختگی برای وانمودکردنِ مردمی بودن حکومتش است‌! به طور مشخص، با توجه به شعارهای همه گیر اخیر مردمی بر علیه شخص خامنه ای در کف خیابانها، اولویت اصلی مراسم نماز جمعه ۲۷ دی، گردآوردن جمعیت حداکثری برای علی خامنه ای از سرتاسر کشور و استفاده تبلیغاتی از تصاویر این همایش حکومتی با هدف مقابله رسانه ای با تاثیر اعتراضات سراسری مردمی اخیر خواهد بود. در همین راستا مدیرعامل بهره بردار مترو تهران و حومه با اشاره به برگزاری نمازجمعه این هفته پایتخت توسط رهبر جمهوری اسلامی، اعلام کرد:‌ به منظور تسهیل در رفت و آمد شرکت کنندگان در نمازجمعه این هفته، خدمات مترو در کلیه خطوط تهران از ساعت ۹:۳۰ روز جمعه رایگان خواهد بود.

 

?اولویت دوم خامنه ای در خطبه های نمازجمعه حکومتی این هفته، تمجید از سپاه با هدف مقابله با بی اعتبار شدن این نهاد تروریستی خواهد بود، چرا که پس از کشته شدن قاسم سلیمانی و خطاهای پیاپی سپاه پاسداران، همچنین شعارهای گسترده مردم علیه سپاه و آتش زدن پایگاه های بسیجِ سپاه و تصاویر “قاسم سلیمانی” در سطح شهرها، اکنون نیروهای سپاه بسیار بی روحیه شده اند و از سویی اساسا “زیر سوال رفتن” سپاه پاسداران و سرکردگانش یعنی تشکیک در اصل وجودی جمهوری اسلامی، لذا به نظر می رسد او فردا سپاه را در جایگاه مظلوم و قربانی وقایع اخیر قرار خواهد داد.او از دست آوردهای نداشته ی این سازمان تروریستی تقدیر خواهد کرد و با عوام فریبی از مظلومیت ها! ، خدمات! ، رشادت ها! و ایجاد امنیت! سپاه در برابر داعش، سخن خواهد گفت.

 

?اولویت سوم علی خامنه ای دعوت به وحدت خواهد بود، از آنجایی که او نیاز دارد تا مردم خشمگین و مطالبه گر را آرام نماید، عوامفریبانه اعتراض را حق مردم خواهد دانست! او طبق فریبکاری های گذشته اش در خطبه های نمایشی فردا از وحدت سخن خواهد گفت، تا به این ترتیب چون گذشته به نوعی با حیله گری مردم را به نرمش دعوت نموده و خلع سلاح نماید، تا بتواندچون همیشه در صحنه واقعیت، دشنه اش را در قفای مردم فرو نماید.

 

?اما خامنه ای چون همیشه اشتباه میکند، مشکل اصلی نظام جمهوری اسلامی مردم ایران نیستند، بله معضل، استراتژی جمهوری اسلامی است، که برخلاف تمام دنیا بجای منافع‌ملی، بر مبنای منافع ایدئولوژیک آخوندی تبیین گردیده است. این رژیم حتی در نگاه به شرق هم یک اشتباه فاجعه بار مرتکب شد. دل بستن به حمایت دو کشور روسیه وچین، که سیاست خارجی‌شان بر مبنای تامین منافع‌ کشورشان و بهره کشی از کشورهای بحران زده بوده و هست، خطایی ابلهانه بود. این کشورها حتی اگر گاهی درسطوح بین‌المللی حمایتی از برخی دوَل خرده پای متخاصم با غرب انجام می دهند، نه برای حمایت از آنها، که با هدف صیانت از بالانس قدرت تجاری شان و همچنین حفظ تعادل نسبی قدرت چانه زنی سیاسی دربرابر توان بالای اقتدار سیاسی،اقتصادی آمریکا و اروپاست.

 

?می شود گفت اکنون خامنه ای در “وضعیت اکراهی” قرار گرفته است، در شطرنج یک حالتی وجود دارد که بسیار نادر اتفاق می افتد، به آن “وضعیت اکراهی” یا “دشمنی خاموش” می گویند، دلیل اصلی این نام گذاری این است که قرار گرفتن در این شرایط یک خودکشی است که اصلا ملموس نیست. دقیقا مانند “گاز گرفتگی” که بی سر و صدا می کشد. در وضعیت”دشمنی خاموش” فردی که گرفتار این شرایط شده، ناگهان می بیند که با اینکه نوبت حرکت با اوست، اما هیچ حرکت مناسبی وجود ندارد. هر حرکتی که انجام دهد به ضرر اوست و به باخت نزدیک تر میشود. اکنون خامنه ای در اواخر بازی و در “وضعیت اکراهی” شطرنج زندگی سیاسی خود قرار گرفته است، در حالتی که دیگر حتی نوبت حرکت با او بودن هم خوب نیست و دعا می کند که کاش نوبت حرکت با حریف او بود! او حق حرکات بسیاری دارد، اما فایده‌ای ندارد چون او دیر بیدار شده است و در پایان بازی قرار دارد، او اکنون در صورت انجام هر حرکت، باز هم با حرکت بعدی حریف مات می‌شود!

 

دکمه بازگشت به بالا