سیاسیمقاله

توهين و فحاشی، به بهانه دفاع از ارزش ها!

#آرش_صالحی

?در پی فاجعه هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری “تهران – کیف” و جان دادن دردآور ۱۷۶ مسافر و خدمه این پرواز، “رخشان بنی‌اعتماد ” کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده و مستندساز، که از اعضای آکادمی اسکار است، با انتشار پستی در اینستاگرام خود، به مردم فراخوان داد تا در اعتراض به ماجرای تلخ حمله موشکی سپاه به هواپیمای مسافربری اوکراینی و جان باختن تعدادی از هموطنانمان، در میدان آزادی تجمع کنند. اما ساعاتی بعد، ناگهان این فراخوان را لغو نمود و چنین نوشت:

 

?مردم داغدار ایران،

?دعوت هنرمندان به عزاداری برای جگرگوشه‌هامان که قرار بود فردا، یکشنبه ۲۲ دی‌ماه در میادین آزادی شهرهای ایران برگزار شود؛ با هشدار جدی نهادهای امنیتی مواجه شد.

?برای پیش‌گیری از هر بهانه‌جویی و برای حفظ امنیت و جان مردم داغدار، دعوت اینجانب لغوشده اعلام می‌گردد.

 

?ساعاتی بعد “امید معماریان” خبرنگار ایرانی و برنده جایزه مدافع حقوق بشر در سال ۲۰۰۵، در توئیتی از بازداشت موقت “رخشان بنی اعتماد” پس از این فراخوان، خبر داد.

 

?اما در پی این فراخوان و در تاریخ ۲۳ دی ماه، یک بی شرمی آشکار نسبت به “رخشان بنی اعتماد” در رسانه به اصطلاح ارزشی حکومت صورت پذیرفت. توهین و فحاشی “محمد صادق کوشکی” استاد اصول‌گرای دانشگاه به “رخشان بنی‌اعتماد”، در برنامه تلویزیونی “جهان آرا” شبکه افق، عرق شرم بر پیشانی مردم داغدیده کشورمان نشاند. “کوشکی” خطاب به “رخشان بنی‌اعتماد”، کارگردان ایرانی چنین گفت: نباید فراخوان می‌دادی، چون مرزبانان سپاه پاسداران جان می‌بازند تا دست “امثال عبدالمالک ریگی” به تو و دخترت(باران کوثری) و “کس و کارت” نرسد، “کوشکی” با بی حیایی تمام اضافه  کرد: “شاید هم خوشت می‌آمد، شاید دوست داشتی!”

 

?و اما پس از  انتشار ویدئوی توهین جنسی به “رخشان بنی اعتماد”، موجی از انتقادهای مردمی و همچنین طرفداران هنر هفتم و سپس نهادهای صنفی سینماگران در فضای مجازی، به راه افتاد.

 

?در روز سه‌شنبه، ۲۴ دی‌ماه خانه سینما، انجمن مستندسازان سینمای ایران، کانون کارگردانان و شمار قابل توجهی از طرفداران سینما و دست‌ اندرکاران عرصه فرهنگ و هنر به اظهارات توهین‌آمیز “محمد صادق کوشکی” به “رخشان بنی‌اعتماد”، فیلمنامه‌نویس و کارگردان برجسته ایرانی واکنش نشان دادند و در بیانیه های جداگانه از سینماگران خواستند که در برنامه های سازمان صدا و سیما شرکت نکنند.

 

?در بخشی از بیانیه “خانه سینما” در این خصوص، آمده است: “سال‌هاست رسانه‌ انحصاری ملی که مدعی ارتقای فرهنگ و هنر و دانش اجتماعی و حقوق شهروندی است نه تنها از انجام تکالیف ملی و اصلی‌اش جا مانده، بلکه هراز چندگاهی خروج خود از مرزهای اخلاق و انسانیت، به بهانه دفاع از ارزش‌ها را در شبکه‌های متعددش به رخ می کشد.

 

?البته، این بی حیایی و توهین در شبکه افق، اولین و آخرین مورد از این دست بی اخلاقی ها در رسانه اصطلاحاً ملی نیست، هر از چندگاهی در صدا و سیما هم به مانند سایر ارکان حکومت آخوندی، ناخواسته پرده ریا می افتد و حقیقتِ این تفکر، از پشت پرده آشکار می گردد. در این خصوص، اشاره به گفته های “محمد سرافراز” رئیس وقت سازمان صدا و سیما در مراسم جشن یک سالگی “شبکه افق” جالب توجه است، او چنین گفت: هدف این شبکه ترویج گفتمان امام، انقلاب و رهبری است! این شبکه باید از همه قالب‌های موجود بهره بگیرد تا این گفتمان را گسترش دهد. امروز تجلی گفتمان انقلاب، گفتمان مقاومت است و آنچه که شهدای جنگ تحمیلی، شهدای انقلاب اسلامی، شهدای مدافع حرم و مقاومت انجام دادند. اینکه انگیزه‌های این مقاومت چیست و چگونه باید ادامه پیدا کند، رسالت این شبکه است.

 

?پس از توهین هایی که به “رخشان بنی اعتماد” و دخترش “باران کوثری” درتلویزیون رخ داد، محسن تنابنده نویسنده، کارگردان و بازیگر و احمد مهرانفر بازیگر مجموعه تلویزیونی پایتخت نیز، اعلام کردند که “پایتخت ۶” آخرین فعالیت شان در صداوسیمای جمهوری اسلامی خواهد بود. تنابنده افزود اگر اواسط فیلم برداری این سریال نبود، هم اکنون از همکاری با رسانه حکومت کناره گیری می کردم!

 

?اما “کوشکی” در جدیدترین موضع گیری اش در ۲۵دی و بعد از اعتراضات گسترده به اهانتش به “رخشان بنی اعتماد” با توهینی دیگر، نمک به زخم مخاطبین پاشید و گفت: وقتی مخاطب من دقیق نفهمد یا ذهن معیوبی داشته باشد، دیگر هیچ فرقی نمی‌کند. به من زنگ می‌زنند و می‌گویند که عذرخواهی کن، من از چه عذرخواهی کنم؟ حرفی که من زدم عذرخواهی ندارد. جمله‌ام کاملاً معمولی و استاندارد بود و مشکل قانونی که ندارد هیچ، حتی مشکل اخلاقی هم ندارد!

دکمه بازگشت به بالا