سیاسیمقاله

بلوچستان گرفتار سیل ومسئولان در خواب

? #آرش_صالحی
? درحالی مردم ایران داغ‌دار از دست دادن هم‌وطنان در سانحه ‎هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری “تهران – کیف” بودند، جنوب شرق ایران گرفتار بارش‌های فوق سنگینی که طی دهه اخیر بی‌سابقه بوده گردید و بسیاری از نقاط مسکونی به زیر آب رفت.

 

? مسئولین جمهوری اسلامی ابتداعا سعی بر عدم رسانه ای شدن این فاجعه داشتند، نهایتا پس از انتشار تصاویر فراوان از وسعت سانحه در فضای مجازی و رسانه های مستقل، استاندار سیستان و بلوچستان ناچاراً لب گشود شد و گفت: سیلاب در جنوب این استان ارتباط بیش‌از ۵۰۰ روستا را قطع کرده و از این میان حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ روستا همچنان در محاصره سیل هستند.

 

? طبق گزارشات مستند متعدد، بر اثر طغیان رودخانه‌های فصلی، ۱۳ شهرستان در جنوب سیستان و بلوچستان دچار آب گرفتگی شدید شد. شهرستانهای خاش، دلگان و روستا‌های دلگان، نیکشهر، خاش، فنوج، قصرقند، تفتان، کنارک و چابهار بعد از گذشت یک هفته، هنوز در محاصره آب هستند و تمامی راه های این مناطق تخریب شده و مسدود است. پس از طغیان رودخانه های باهوکلات و کرکروک راههای ارتباطی ده ها روستای دشتیاری مسدود شده است، ۶۰ کیلومتر از مسیر جاده “چابهار – بندرعباس” تا کنون زیر آب است. در دشتیاری  و زرآباد بیشترین تخریب ها رخ داده است. پل کرکروک کاملا به زیر آب رفته است و تمام محورها از پل سنگان به طرف بازارچه مرزی ریمدان کاملا زیر آب رفته و مسدود شده است. تصاویر در فضای مجازی نشان می دهد که اهالی زرآباد برای نجات جانشان، به روی بام مدرسه ای پناه برده اند!

 

? خبرگزاری حکومتی ایرنا، نوشت: ۲۰ هزار واحد مسکونی بر اثر جاری شدن سیلاب، دچار تخریب کلی و جزئی شده است. این خبرگزاری در خصوص خسارت ها در بخش کشاورزی نوشت: چهار هزار هکتار باغ موز و دیگر میوه های استوایی و نیز ۱۰ هزار هکتار کشت خارج از فصل (هندوانه،خربزه و طالبی) بر اثر سیل از بین رفته است.

 

? سیل زدگان، در مناطق مختلف بلوچستان با توجه به حجم بالای بارندگی و در پی آن وقوع سیلاب، زیر آب رفتن خانه‌های روستایی، بی‌خانمان شدن خانوارها و از بین رفتن راه های دسترسی، به حمایت برای جبران خسارت‌ها نیاز داشتند، اما تا کنون نه تنها هیچ حرکتی از سوی نهادهای امدادی، سپاه پاسداران و ارتش برای مهار سیل انجام‌ نشده بلکه به مسئله اسکان موقت آنها نیز بی توجهی کامل شده است و تنها در مواردی کمک مواد غذایی صورت گرفت که آنهم طبق معمول همه ی کمک های ظاهری و تبلیغاتی سپاه، فیلم بردارهای دوربین به دست از خود پاسدارها جلوتر بودند و با انتشار تصاویر همان قلیل کمکها، تبلیغات فراوان برای فریب افکار عمومی به راه انداختند.

 

? رژیم جمهوری اسلامی ۴۰ سال وقت داشت زیرساختهای منطقه را برای چنین وقایعی آماده کند تا هر بارندگی تبدیل به سیلی ویرانگر نشود، ولی آنها ثروت کشور را غارت و یا خرج گسترش تروریسم و جنگ کردند. این در حالیست که جمهوری اسلامی مدعی تحول ۴۰ ساله و جهادگری در مناطق محروم است!، پس از بارندگی های اخیر بلوچستان، مردم ‌بی پناه برای نجات از سیل ساعتها به بالای نخل ها پناه بردند. حتی پلی که‌ در ۵ کیلومتری عورکی دو سال پیش با تبلیغ رسانه ای بسیار و بنر و افتخار به نام بسیج سازندگی سپاه سلمان سیستان و بلوچستان ساخته شده بود، در همان ساعات اولیه سیل ، به طور کامل از بن شسته شد و‌همراه با سیل رفت! و هیچ دسترسی برای کمک رسانی و نجات اهالی عوره وجود ندارد.

 

? در این وضعیت اسفبار، که مردم بلوچستان در حال غرق شدن هستند، مسئولین استان نبود بالگرد برای رساندن آذوقه به مردم را دلیل عدم کمک رسانه به سیل زدگان اعلام می کنند. پس از این موضع گیری عجیبِ مسئولین استان، برخی کاربران در فضای مجازی نوشتند: چطور وقتی میخواهید دست به کشتار مردم محروم نگه داشته شده بلوچستان به هر بهانه ممکن بزنید، ناگهان ده ها هلیکوپتر آسمان شهرهای مختلف بلوچستان را در می نوردد، اما امروز که این مردم نیاز به کمک دارند هلیکوپتری وجود ندارد!

 

? کاربری در توییتر نوشت: دنیای عجیبی شده، برای ۱۵ تا موشک ۲۰۰ میلیون یورو هزینه می کنند، اما برای سیل سیستان بلوچستان شماره حساب دولتی می دهند که مردم کمک کنند، کمک هایی که فردا سر از سوریه و لبنان در می آورد!

 

? کاربری دیگر هم در فضای مجازی نوشت: مردم بلوچستان گرفتار شده اند و شدیدا به کمک نیاز دارند، چادر، مواد غذایی بسته بندی(خشک یا کنسرو شده)، پتو، زیر انداز، ظروف، وسایل غذا خوری و ملزومات پزشکی و بهداشتی از اقلام ضروری مورد نیاز مردم منطقه است. مردم ایران، ما گرفتار سرپرستان فاسد و نالایق شده ایم، به حکومت که امیدی نیست، مردم مهربان ایران، دست مظلومین بلوچستان را بگیرید!

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا