ایران

برخی از روستاهای سیستان و بلوچستان چهار تا هشت متر زیر آب

روستاهای بلوچستان چهار تا هشت متر زیر آب رفته‌‌اند. اکثر راه های ارتباطی جنوب بلوچستان مسدود است، بسیاری از ساکنان روستاها درمزارع و باغ‌ها روی درختان پناه آورده‌اند. از بالگرد خبری نیست. استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرده ۴۰۰ روستای استان در محاصره سیل قرار دارند.

روح الله سرگزی، معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان دوشنبه ۲۳ دی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در ایرانشهر اعلام کرد که بارندگی در استان سیستان و بلوچستان در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده. حجم زیادی سیلاب در استان جاری شده و اکثر شهرستان‌های استان را درگیر کرده است.

به گفته معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان سدهای خیرآباد شهرستان نیکشهر، زیردان شهرستان چابهار، شی‌کلک شهرستان قصرقند و پیشین شهرستان سرباز سرریز کرده‌اند. به گزارش تسنیم عمق آبگرفتگی در برخی روستاهای سیستان و بلوچستان به چهار و حتی تا هشت متر می‌رسد.

فعالان بلوچ در شبکه‌های اجتماعی گزارش داده‌اند که  کپرها و سیاه چادرهای روستاییان را آب برده است، اکثر مسیرهای مواصلاتی جنوب بلوچستان مسدود است، بسیاری از ساکنان روستاها درمزارع و باغ‌ها روی درختان پناه آورده‌اند.

از طرفی پراکندگی روستاها و قطعی تلفن و اینترنت سبب شده که امدادرسانی به سیل‌زدگان با کندی و به طور غیر موثر انجام شود.

سطح امداد رسانی حکومتی نیز بسیار ناچیز و کند گزارش شده.

در این میان اما تصاویری از امداد رسانی بالگردهای ارتش به سیل زدگان سیستان و بلوچستان منتشر شده اند.

استاندار سیستان‌و بلوچستان که بنظر می‌رسد از توان و عزم دولت برای امداد رسانی درست نا امید است، خطاب به مردم گفته است، سیل سیستان و بلوچستان عزم و اراده ملی و حضور سازمان‌های غیردولتی مردم نهاد و خیران کشوری را طلب می‌کند.

خسارات ۱۵۰ میلیون دلاری هواپیمای اوکراینی هم از جیب مردم به دولت اوکراین پرداخت می‌شود.

 

دکمه بازگشت به بالا