تازه‌های سیاسی

علت سقوط هواپیمای اوکراینی مشخص شد؛ نیروهای تحت امر علی خامنه ای به سمت هواپیما شلیک کرده بودند

ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای به‌طور رسمی اعلام کرد که هواپیمای اوکراینی پرواز تهران-کی‌یف، «به‌دلیل خطای انسانی مورد اصابت» موشک پدافند هوایی ایران قرار گرفته است.
این بیانیه نگفته است که چه چیزی به هواپیمای اوکراینی اصابت کرده اما می‌گوید دلیل این اشتباه، نزدیک شدن هواپیما به یک مرکز حساس نظامی سپاه بوده است.
پیش از این نخست وزیران کانادا، بریتانیا، استرالیا و وزیر خارجه آمریکا به طور جداگانه اعلام کرده بودند که هواپیمای اوکراینی با شلیک موشک ساقط شده است. حتی فیلمی کوتاه از لحظه برخورد موشک به این هواپیما در فضای مجازی دست به دست می چرخید.
پیش ازین، اکثر مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی تا روز شنبه ۲۱ دی ماه برخورد موشک به هواپیمای اوکراینی را تکذیب میکردند و با قاطعیت می‌گفتند علت، بروز مشکلات فنی بوده است. اما پس از اعزام نیروهای بی‌طرف خارجی از جمله تیم ۴۵ نفره کارشناسان اوکراینی به ایران برای علت یابی سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷، جمهوری اسلامی ناچار شد تا از تحریف واقعیت و دروغگویی دست بردارد و به هدف قرار داده شدن این هواپیما با موشک اذعان کند.
در این میان سکوت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و حسن روحانی رئیس جمهور در مورد علت حقیقی این حادثه بحث‌ها و انتقادات گسترده‌ای را در میان کاربران شبکه های اجتماعی دامن زده است، خبرگزاری فارس اما مدعی شده که علی خامنه‌ای ظهر جمعه یعنی بیش از ۴۸ ساعت پس از سقوط از «خطای فاجعه‌بار صورت‌گرفته» مطلع شده است. ادعایی که علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر حسن روحانی نیز در مورد رئیس جمهوری تکرار کرده است.
با این حال شمار بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی صبح شنبه در واکنش به مطلع نبوده علی خامنه‌ای از برخورد موشک به هواپیما، آن را غیرواقعی و «خبرسازی به قصد تطهیر» رهبر جمهوری اسلامی از خطای نظامی نیروهای تحت امرش توصیف کرده‌اند.
گفتنی است، مطابق با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، فرمانده کل نیروهای مسلح بر عهدهٔ علی خامنه‌ای می‌باشد.
فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران نیز بعد از کشف این رسوایی بزرگ و تلاش ناکام او برای پنهان کردن علت حقیقی سقوط هواپیمای اوکراینی مدعی شده است، بعد از شنیدن این خبر آرزوی مرگ کردم.
هواپیمای اوکراینی بامداد چهارشنبه، ۱۸ دی، دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه امام سقوط کرد و تمامی سرنشینان پرواز جان خود را از دست دادند.

دکمه بازگشت به بالا