تازه‌های سیاسی

سازمان ملل: حوثی‌های یمن، عامل حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی نبوده‌اند

در بحبوحه تنش میان ایران و آمریکا سازمان ملل در پی تحقیقات خود در باره کم و کیف حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی به این نتیجه رسیده که حوثی‌های یمن عامل حمله به آرامکو نبوده‌اند.

از حمله به شرکت آرامکوی عربستان سعودی در سپتامبر ۲۰۱۹ چندی  نگذشته بود که انگشت اتهام واشنگتن و ریاض به سوی رژیم ایران  نشانه رفت.

بنا بر گزارش محرمانه سازمان ملل، بُرد پهبادها و موشک‌هایی که در این حمله مورد استفاده قرار گرفته‌اند، به اندازه‌ای‌ست که نمی‌توانند از سوی حوثی‌های یمن پرتاب شده باشند.

کارشناسان سازمان ملل همچنین یادآور شده‌اند که تأسیسات نفتی آرامکو از سمت شمال مورد حمله قرار گرفته‌اند، در حالیکه حملات حوثی‌های یمن می‌بایست از سمت جنوب صورت گیرد.

به گفته این کارشناسان کیفیت و کارآیی سلاح‌هایی که در این حمله به کار گرفته‌شده‌اند، به اندازه‌ای بالا است که نمی‌توانند در یمن ساخته شده باشند.

کمیته بررسی سازمان ملل با تحقیقات خود قصد آن را ندارد که عامل این حمله را شناسایی کند، بلکه وظیفه آن بررسی این نکته است که باید تحریم‌هایی علیه یمن به خاطر این حمله وضع کرد یا نه.

حاصل تحقیقات کارشناسان سازمان ملل اما در عین حال موضع آمریکا را تقویت می‌کند که رژیم ایران را عامل این حمله می‌داند. آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز در این ارتباط با آمریکا هم‌نظر هستند.

کنث مک‌کنزی، فرمانده نیروهای مسلح آمریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی (سنتکام) در نوامبر سال گذشته از “شواهد روشن و قانع‌کننده” دست داشتن ایران در حمله به تأسیسات نفتی آرامکو در  عربستان خبر داده و همکاری و ائتلاف‌های بین‌المللی را، راه مقابله با “قلدرمآبی” ایران عنوان کرده بود.

برخی مقام‌های آمریکایی نیز گفته بودند که حمله به پالایشگاه‌های عربستان سعودی با تأیید علی خامنه‌ای، انجام شده است. حکومت ایران اما دست داشتن در این حملات را همواره رد کرده است.

دکمه بازگشت به بالا