حقوق بشر

محاکمه ۱۳ کارگر نیشکر هفت‌تپه در اهواز

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در بیانیه‌ای از برگزاری دادگاه تجدیدنظر ۱۳ تن از کارگران نیشکر هفت‌تپه برای بررسی اعتراض کارگران به احکام شلاق و حبس تعلیقی خبر داد.

این کارگران پیش‌تر در دادگاه کیفری شوش به حبس و شلاق محکوم شده بودند و در پی اعتراض فرزانه زیلایی، وکیل کارگران به حکم صادره؛ پرونده آن‌ها به شعبه شانزدهم دادگاه تجدیدنظر خوزستان واقع در اهواز ارجاع شده است.

محاکمه این کارگران در دو نوبت در مردادماه در شعبه ۱۰۲ دادگاه‌های کیفری شوش برگزار شده بود. محاکمه در ارتباط با تجمع ۱۹ اردیبهشت سال ۱۳۹۸ بود که با خواست رسیدگی به مطالبات و در اعتراض به حبس اسماعیل بخشی صورت گرفته بود. اتهام کارگران در پرونده «تجمع غیرقانونی در راستای تغییر مدیریت و آزادی اسماعیل بخشی» عنوان شده بود.

اسماعیل بخشی، کارگر معترض هفت‌تپه، به «عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام»، «اجتماع و تبانی»، «تبلیغ علیه نظام» و «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» متهم شده است.

در طی دوران زندان اسماعیل بخشی، «آزادیِ او»، خواستِ تجمعات اعتراضی و اعتصاب‌های کارگران نیشکر هفت‌تپه از جمله آخرین اعتصاب آن‌ها بود که از اول مهر آغاز شد.

در پی اعتصاب و راهپیمایی‌های خیابانی کارگران نیشکر هفت‌تپه در آذرماه ۹۷ حدود ۴۰ تن از کارگران احضار شده بودند. تعدادی از آنان تبرئه شدند و دادگاه ۱۳ تن از آنان را به حبس تعلیقی و ضربات شلاق محکوم کرده بود.

فرزانه زیلایی وکیل کارگران هفت‌تپه،  دستگاه قضایی را متهم کرده که «برخی گزارش‌های غیر مستند مراجع امنیتی را پشت واژه‌های مبهم و کلی، مانند «رصد اطلاعاتی»، بدون بررسی درستی یا نادرستی آنها» مبنای صدور احکام سنگین و ناعادلانه برای کارگران قرار داده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا