تازه‌های سیاسی

هیچ پیامی در خصوص شرایط غیرمعمول از خلبان هواپیمای اوکراین دریافت نشده بود

در پی سانحه هوایی که در آن ۱۷۶ سرنشین پرواز ۷۵۲ اوکراین‌اینترنشنال کشته شدند، سازمان هواپیمایی کشوری ایران در گزارش اولیه خود اعلام کرد که این هواپیما پنج دقیقه پس از پرواز بدون آنکه «هیچ پیام رادیویی از سوی خلبان در خصوص شرایط غیرمعمول» ارسال شود، به طور ناگهانی از صفحه رادار محو شد و به گفته شاهدان عینی، درحالی که مشتعل بود، سقوط کرد.

بیشتر مسافران این هواپیما شهروندان ایرانی‌-کانادایی یا دانشجویان ایرانی مقیم کانادا بودند و این سانحه هوایی در کانادا بازتاب‌های گسترده‌ای داشته است و آن را «تراژدی کانادایی» توصیف کردند.

اوکراین، کانادا و سوئد تاکنون خواهان مشارکت در تحقیقات سقوط این هواپیما شده‌اند و اوکراین هیاتی را به تهران اعزام کرده است.

علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشوری تایید کرده که « جعبه سیاه این هواپیما پیدا شده است».

وی اضافه کرد: «اطلاع اولیه برای کشورهای اوکراین به عنوان کشور محل ثبت هواپیما، آمریکا به عنوان کشور سازنده و سوئد و کانادا به عنوان کشورهای متقاضی که اتباع آن‌ها در این هواپیما بودند، صادر شده است.»

همزمانی تقریبی سانحه هواپیمای اوکراینی  با حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه هوایی عین الاسد محل استقرار نیروهای آمریکایی، به انتشار گسترده اخباری درباره سقوط این هواپیما بر اثر اصابت موشک در شبکه‌های اجتماعی دامن زده است؛ اما علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشوری، این گزارش‌ها را رد کرد.

در همین رابطه؛ اولکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت اوکراین، اعلام کرده که بازرسان اوکراینی خواستار تحقیق درباره بقایای احتمالی یک موشک روسی در محل سقوط هواپیمای این کشور در ایران شده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا