سیاسیمقاله

ابومهدی مهندس، یک تروریست تمام عیار

آرش صالحی

?” جمال جعفر ابراهیمی” ملقب به “ابومهدی المهندس” متولد ۱۹۵۴ بصره، از پدری عراقی و مادری ایرانی بود که همسری ایرانی داشت. او تحصیلات خود را در رشته مهندسی مخابرات در سال ۱۹۷۷ به اتمام رساند و در همان سال به حزب الدعوه پیوست. زمانی که فعالیت حزب الدعوه از سوی صدام ممنوع شد، هم زمان با انقلاب ۱۳۵۷ ایران، به اهواز در ایران گریخت و در یک کمپ، آموزش های ابتدایی نظامی را فرا گرفت.

 

? سپس او ایران را به سوی کویت ترک کرد و چند سال را در منطقه جابریه کویت گذراند. او در کویت تحت نظارت جمهوری اسلامی در زمینه سیاسی و امنیتی علیه رژیم صدام فعالیت می‌کرد. تا اینکه به علت برنامه‌ریزی بمب‌گذاری سفارت‌های آمریکا و فرانسه در کویت که باعث کشته شدن ۵ نفر شد، به همراه همدستش محکوم به اعدام شد. اما او ساعتی پس از بمب‌گذاری به وسیله یک گذرنامه پاکستانی که توسط رژیم جمهوری اسلامی برایش تهیه شده بود به ایران گریخته بود. بنابر گزارش سرویس های اطلاعاتی غربی، او در همان سال در تلاش ناموفق برای ربودن یک هواپیمای مسافربری “کویت ایرویز” و همینطور تلاش برای ترور شاهزاده کویتی، “جابر الصلاح” نیز دست داشته است.

 

? وی در سال ۲۰۰۳ پس از حمله آمریکا به عراق و با سرنگونی “صدام حسین” به عراق بازگشت و به عنوان مشاور امنیتی به اولین نخست‌وزیر عراق “ابراهیم جعفری”، خوراک فکری می داد. در سال ۲۰۰۵ در انتخابات پارلمانی به عنوان نماینده استان بابل انتخاب شد. او که سابقه طولانی کار با ،جمهوری اسلامی داشت و به عنوان مشاور “قاسم سلیمانی” فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران فعالیت می کرد، در سال ۲۰۰۷ تیپ حزب الله عراق را بنیانگذاری کرد. اما در همین سال آمریکایی‌ها پیشینهٔ او را یافتند و زمانی که این موضوع را با نخست‌وزیر عراق “نوری المالکی” در میان گذاشتند، المهندس از ترس بازداشت شدن به ایران گریخت. اما المهندس پس از خروج نظامیان آمریکایی به عراق بازگشت و پس از تشکیل بسیج مردمی عراق، معاون و البته اختیاردار این نیروها شد.

 

? ابومهدی المهندس، که در جریان قیام مردمی سوریه بر علیه دیکتاتوری اسد، هزاران نیروی مسلح آموزش دیده برای سرکوب مردم سوریه به این کشور گسیل داشته بود و در کشتار صدها هزار تن از مردم بی دفاع سوری، از جنایتکاران اصلی به شمار میرفت، در موج اخیر اعتراضات مردمی در عراق نیز، با دستور مستقیمش به اعضای تیپ حزب الله برای حمله و کشتار تظاهرکنندگان، باعث جان باختن صدها معترض بی دفاع در خیابان های شهرهای مختلف عراق شد. جنایات “ابومهدی المهندس” علیه بشریت، لایه های پنهان بسیاری دارد، بی شک تاریخ زوایای بیشتری از جنایات او و یار سفاکش “قاسم سلیمانی” را آشکار خواهد کرد.

? جمال جعفر ابراهیمی مشهور به ابومهدی المهندس  در حمله ۳ ژانویه ۲۰۲۰ به فرودگاه بین‌المللی بغداد به همراه قاسم سلیمانی کشته شد. وی در فهرست تروریست‌های تأییدشدهٔ دولت آمریکا قرار داشت.

 

 

دکمه بازگشت به بالا