تازه‌های سیاسی

آمریکا برای شرکت در جلسه شورای امنیت به محمدجواد ظریف ویزا نداد

روزنامه فارن پالیسی نوشته است که دولت آمریکا برای ورود محمد جواد ظریف به نیویورک برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد ویزا صادر نخواهد کرد.

این رسانه نوشتاری؛ از قول منابعی در وزارت خارجه آمریکا نوشت که ظریف قرار بوده که پنجشنبه ۹ ژانویه (۱۹ دی) در شورای امنیت صحبت کند اما آمریکا برای او ویزا صادر نکرده است.

با توجه به حمله آمریکا به کاروان قاسم سلیمانی در عراق پیش‌بینی‌ها این بوده که وزیر خارجه ایران از تریبون شورای امنیت برای مطرح کردن این حمله پهبادی استفاده کند.

فارن پالیسی منبع این خبر را سه دیپلمات ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است.

محمد جواد ظریف از ۳۱ ژوئیه/۹ مرداد در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت. پیش‌تر، در تیرماه سال جاری آمریکا گفته بود که برای ظریف ویزای ورود به نیویورک صادر نخواهد کرد اما در آخرین لحظه این ویزا صادر شد. با این حال، وزارت خارجه آمریکا عبور و مرور دیپلمات ارشد نظام تهران را به صحن سازمان ملل و چند خیابان در منطقه منهتن و کوینز نیوییورک محدود کرد. این موضوع موجب شد که ظریف به مانند همیشه نتواند به خبرگزاری‌های مختلف آمریکایی، سازمان‌های مختلف و اتاق-فکرهایی که معمولا به آنها سر می‌زد، سر بزند.

در آخرین حضور ظریف در سازمان ملل، مایک پمپئو – وزیر خارجه آمریکا – در واکنش به انتقادها در مورد محدود کردن حرکت وزیر خارجه ایران اظهار داشت: مادامی که دیپلمات‌های آمریکایی حق حضور در تهران را ندارند دلیلی برای حرکت آزادانه همتاهای ایرانی‌شان در داخل خاک آمریکا نمی‌بیند.

دکمه بازگشت به بالا