تازه‌های سیاسی

مجلس به دستور علی خامنه‌ای، «۲۰۰ میلیون یورو» به سپاه قدس اختصاص داد

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران؛ سه‌شنبه ۱۷ دی در جریان بررسی «طرح اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی» تصریح کرد: ‌«در دو ماه باقیمانده سال ۲۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای حمایت از نیروی قدس اختصاص می‌دهیم.»

لاریجانی یادآوری کرد: «اذن تخصیص این مبلغ از آیت‌الله علی خامنه‌ای اخذ شده است.»

نمایندگان مجلس نیز در قالب شعار، فریاد انتقام به‌جای سازش سر می‌دادند.

صندوق توسعه ملی در سال ۱۳۸۹ در چارچوب برنامه پنجم توسعه برای جبران کاستی‌های اداره حساب ذخیره ارزی بنیان گذاشته شد. هدف از ایجاد صندوق توسعه ملی تغییر نگاه به درآمدهای نفتی و تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به «ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز و فراورده‌های نفتی» و کاهش وابستگی هزینه‌های جاری دولت به درآمدهای نفتی بود.

بر اساس ماده ۳ طرح سه فوریتی «اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا» دولت موظف است در دو ماهه آخر سال جاری دویست میلیون یورو را در اختیار سپاه قدس قرار دهد.

دستور خامنه‌ای به اختصاص ۲۰۰ میلیون یورو به سپاه قدس از محل صندوق توسعه‌ی ملی، در حالی‌ست که دولت در سال‌جاری با حدود ۷۶ هزار میلیارد تومان کسری مواجه شده و چهار میلیون سرپرست خانوار ایرانی اعلام کرده‌اند که کمک‌های معیشتی دولت به آن‌ها تعلق نگرفته است.

دکمه بازگشت به بالا