تازه‌های سیاسی

قدرت‌های اروپایی ایران را به پایبندی به برجام فراخواندند

ایران با کشته شدن قاسم سلیمانی به‌دست آمریکا توقف کامل برجام را به‌عنوان گام پنجم کاهش تعهدات برجامی خود زودتر از موعد اعلام کرد. برلین، پاریس و لندن از تهران خواسته‌اند که به برجام پایبند بماند. آن‌ها همچنین نسبت به تنش موجود بین ایران و آمریکا ابراز نگرانی کردند و حفظ ائتلاف ضد داعش را مهم خواندند.

در حالی‌که تنش بین ایران و آمریکا در پی کشته شدن قاسم سلیمانی به اوج خود رسیده است، شامگاه یکشنبه ۱۵ دی حکومت ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ‌گونه محدودیتی در برنامه هسته‌ای خود را نمی‌پذیرد.

آلمان، فرانسه و بریتانیا تلاش می‌کنند تا تنش و التهاب موجود بین ایران و آمریکا را آرام کنند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، این سه کشور اروپایی با انتشار بیانیه‌ای از ایران خواستند تا از اقداماتی که برخلاف توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است، دست بردارد.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه و بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا در بیانیه مشترکی گفتند: «ما از ایران می‌خواهیم که تمام اقداماتی را که مطابق با توافق هسته‌ای نیست، پس بگیرد.»

این توافق در سال ۲۰۱۵ پس از ۱۲ سال بحران و مذاکرات فشرده بین ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، چین، آمریکا، فرانسه، بریتانیا و روسیه به علاوه آلمان، انجام شد. در این توافق ایران متعهد شد که در ازای رفع تحریم‌های بین‌المللی، توانایی‌های هسته‌ای خود را کاهش دهد. اما در سال ۲۰۱۸ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تصمیم گرفت که ایالات متحده را به‌طور یک‌جانبه از توافق خارج کند و تحریم‌ها علیه ایران را دوباره به‌اجرا گذارد.

دکمه بازگشت به بالا