سیاسیمقاله

چرخش خامنه ای از فاز عملیات نظامی به عملیات فریب و دسیسه در منطقه!

? #آرش_صالحی

?اسماعیل قاآنی سرکرده جدید سپاه تروریستی قدس، تا پیش از مرگ قاسم سلیمانی جانشین وی بود. وی یکی از اعضای حلقه مشهد در سپاه تروریستی پاسداران است و رابطه نزدیکی با خامنه ای دارد.

?حلقه مشهد سپاه پاسداران در جریان آغاز به کار لشکر ۵ نصر در بهمن ماه ۱۳۶۱ انسجام پیدا کرد. حسن باقری، نورعلی شوشتری، محمدباقر قالیباف و اسماعیل قاآنی مهم‌ترین چهره‌های این حلقه بوده‌اند. اسماعیل قاآنی در سالهای پایانی جنگ با عراق، فرماندهی لشکر ۵نصر را به عهده داشت.

?در اردیبهشت ۱۳۶۲، علی خامنه‌ای  به عنوان رییس‌جمهور و رئیس وقت شورای عالی دفاع، فرمان تشکیل واحد برون‌مرزی سپاه را صادر کرد که به دلیل هم‌زمانی آن با ماه رمضان، نام آن را “قرارگاه رمضان” نامید. پس از پایان جنگ و مرگ خمینی، قرارگاه رمضان با تحول جدی به سپاه قدس تغییر نام داد. “اسماعیل قاآنی” از زمان تبدیل قرارگاه رمضان به سپاه قدس به خواست علی خامنه ای، وارد این نیرو شد.

?اگر قاسم سلیمانی را معمار سیاست خارجی و نظامی رژیم آخوندی در کشورهای حوزه غرب و جنوب ایران(کشورهای عربی) بدانیم، اسماعیل قاآنی این نقش را در رابطه با کشورهای حوزه شرقی ایران ایفا کرده است و دقیقا همین جاست که تفاوت تفکر قاآنی و سلیمانی آشکار می گردد. سلیمانی به دنبال قدرت مستقیم میدانی بود، اما سابقه قاآنی نشان می دهد، او بیشتر موافق پروژه فریب و نفوذ است، او معتقد است به این گونه هزینه های مادی و معنوی نظام به شدت کاهش میابد. اسناد و شواهد نشان می دهد، قاآنی طراح و مغز متفکر همکاری با القاعده و حتی نفوذ بین بزرگان مذهبی در دنیای اسلام و نهایتا استفاده ابزاری از آنها به وسیله تطمیع مالی آنهاست.

?یکی از پیشنهادات قاآنی، اعزام شیعیان هزاره افغان و هزاره پاکستانی تحت نام فاطمیون و زینبیون به سوریه بود. حضور ثابت سردار قاآنی در مراسم‌ رسمی این لشکرها، نشان می‌دهد که او نقش اصلی در تشکیل، سازماندهی و هدایت این لشکرها را داشته است.

?عمده فعالیت های قاآنی، مذاکره، همکاری و کمک به القاعده و طالبان در حوزه آموزش نظامی، مالی، لجستیکی و تسلیحاتی و همچنین قاچاق مواد مخدر و سلاح به کشورهای اروپایی،آسیای شرقی و آفریقایی است.

?طبق برخی گزارش ها وهمچنین سخنان مقامات در افغانستان، بیشتر مواد مخدر افغانستان تحت نظارت قاآنی توسط سپاه از افغانستان به ایران و سایر کشورها قاچاق میشود. سایت ویکی لیکس نیز مدتی قبل خبر دست داشتن(فرماندهی بخش شرق) سپاه قدس در قاچاق مواد مخدر را منتشر کرد.

?گزارشی که در همین رابطه خبرنگاران سبز منتشر کردند می گوید: مافیای سپاه ۹۰ درصد از تریاک مزارع در افغانستان را خریداری و با تغلیظ آن در آزمایشگاه های درون افغانستان، محصول نهائی فشرده(کراک) را ترانزیت می نماید. تا جایی که معاملات مواد مخدر از طریق حسابی که از سال ۲۰۰۸ در هنگ کنگ به نام برخی سران سپاه باز شده بود، لو رفت. انتقال این محموله ها با دو هواپیمایی که از طرف سپاه برای همین منظور اجاره شده بود به شرق اروپا و کشورهایی چون ،رومانی ،آلبانی ، و بلغارستان انجام می گرفت و در آنجا با دادن رشوه های کلان به بازرسان و مسولین گمرکی این کشورها ، از طریق کامیون هایی به کشورهای اروپایی جا به جا می شده است.

?همچنین در آبان ماه۱۳۸۹ نیروهای امنیتی نیجریه از توقف ۱۳ کانتینر حاوی مواد مخدر و سلاح غیر قانونی که از ایران آمده بودند خبر داد. نیروهای امنیتی نیجریه چندین پاسدار را در ارتباط با این محموله ها دستگیر کردند و رسما سپاه تروریستی قدس را مسئول قاچاق مواد مخدر و اسلحه به نیجریه دانستند. پس از رسانه ای شدن توقف چندین کشتی دیگر ترانزیت سلاح و مواد مخدر سپاه قدس در آبهای بین المللی، بنا به دستور مقامات سپاه ،سعی کردند بیشتر از زائران اماکن مذهبی شیعه در سوریه، لبنان، ترکیه و عراق به عنوان پوششی برای قاچاق مواد مخدر استفاده کنند.

?اسماعیل قاآنی سرکرده جدید سپاه قدس، نه دارای چهره‌ای کاریزماتیک است و نه به مسائل کشورهای عربی و اسرائیل اشراف دارد. شهرت اسماعیل قاآنی بیشتر به دلیل سخنرانی‌های سیاسی است تا حضور میدانی، سوابق وی در جریان جنگ با عراق نیز نشان می دهد او بیشتر به سخنرانی های مهیج پشت خط، جهت  تحریک احساسات جوانان و شستشوی مغزی آنها می پرداخته. در واقع اکنون بیشتر با حضور فرماندهان جنگ فرهنگی در سطوح سپاه مواجه هستیم، تا فرماندهان کارآزموده نظامی، حسین سلامی سرکرده کل سپاه تروریستی پاسداران نیز حتی سابقه یک روز حضور در جبهه جنگ با عراق را ندارد! با این وصف، آیا خامنه ای امروزه بیشتر به تهدیدات توخالی احتیاج دارد؟ آیا او کاملا متوجه شده که بازی نظامی منطقه ای را کاملا باخته است و قصد دارد از طریق جنگ نرم و با دسیسه ادامه حیات دهد؟

دکمه بازگشت به بالا