سیاسیمقاله

چرا نظام از اعلام تعداد جان باختگان قیام آبان ماه وحشت دارد؟

آرش صالحی

? طفره رفتن جمهوری اسلامی از اعلام آمار قربانیان قیام آبان ماه، در حالی صورت می‌گیرد که درخواست‌ها در داخل و خارج از کشور برای اعلام تعداد جان باختگان، مجروحان و بازداشتی‌های این اعتراض‌ها افزایش یافته است. حتی “جوزف بورل”، مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از حکومت ایران خواسته است، تا با تحقیقات معتبر و شفاف و با ارائه اسناد، شمار جان‌باختگان و افراد بازداشت شده را روشن سازد.

 

? در مقابل، موضع گیری های مسئولین جمهوری اسلامی در بحث اعلام آمار جان باختگان قیام مردمی آبان، به حدی ضد و نقیض است که حتی رسانه های حکومتی را از انتشار این مواضع شرمسار نموده است. چهارشنبه ۱۱دی ماه “حسین رحیمی”، فرمانده نیروی انتظامی تهران در خصوص آمار جان باختگان قیام آبان گفت: در اعتراض‌های آبان در تهران بزرگ حتی یک نفر از معترضانی که او “اغتشاش‌گر” نامید، مصدوم نشد!

 

? اما “مصطفی کواکبیان” پنجشنبه، ۱۲ دی در کنگره حزب مردم سالاری گفته است: قوه قضائيه می‌گوید شورای عالی امنیت ملی باید آمار کشته‌های آبان را بدهد. خب این آمار را بدهد، در کمیسیون امنیت ملی به ما گفتند ۱۷۰ نفر ولی باید این آمار رسمی اعلام شود.

 

? این در حالیست که حکومت ایران پس از یک و نیم ماه، هنوز رسما آمار کشته‌ها و مصدومان را منتشر نکرده است. با این وجود، بر مبنای گزارش رویترز براساس یک ارزیابی مستند، بیش از ۱۵۰۰ تن از مردم معترض کشته شده اند، بیش از ۴۰۰۰ تن مجروح و معلول و بیش از ۱۲۰۰۰ تن از مردم دستگیر شده اند. عفو بین‌الملل هم که معمولا سختگیرانه و تنها بر مبنای اسامی دقیق جان باختگان و اعلام صریح خانواده قربانیان تعداد آنها را اعلام میکند، تاکنون کشته شدن دست‌کم ۳۰۴ معترض را تایید کرده است که از این تعداد ۲۷ نفر زیر ۱۸ سال سن دارند.

 

” ? استراون استیونسون” عضو پیشین اتحادیه اروپا در مورخ ۹دی ماه ۹۸ در “اسکاتسمن” نوشت: جهان چشم خود را بر سرکوب مرگبار معترضین ایران بست! طی ماه گذشته رژیم فاشیست مذهبی و سپاه پاسداران آن به هزاران تن از معترضین جوان در خیابانهای شهرهای بزرگ و کوچک ایران تیراندازی کرده است. تک تیراندازهای ماسک دار روی پشت بام ساختمان های دولتی دیده شده اند، که مستقیما به سر و سینه معترضین جوان و غیر مسلح شلیک می کردند.

 

? با وجود گذشت یک و نیم ماه از سرکوب خونین آبان ماه، سایه شوم این جنایت بزرگ دیکتاتوری آخوندی دست از سر مردم بر نمی دارد. منابع محلی می‌گویند جسد یکی از اهالی جوانرود به نام هاشم مرادی، روز ۱۱ دی ماه در رودخانه‌ای در اطراف این شهر پیدا شده است. سارا کردپور خبرنگار سایت موکریان در کرمانشاه به رادیوفردا گفت بنا بر اطلاع این نهاد خبری، جسد “هاشم مرادی” در رودخانه “صفی‌آباد” پیدا شده است. برخی از منابع نزدیک به خانواده این قربانی نیز، در شبکه‌های اجتماعی از مشاهده آثار شکنجه بر بدن او خبر داده‌اند. “هاشم مرادی” از یکشنبه ۲۶ آبان در جریان اعتراضات سراسری مفقود شده بود.

 

? یک و نیم ماه از قیام خونین آبان گذشت، اما آمار جان باختگان این قیام از سوی رژیم جمهوری اسلامی اعلام نشد. مردم دردکشیده و خشمگین ایران، روز به روز بیشتر به این حقیقت پی می برند، که رژیم در قیام آبان ماه و تنها در عرض سه روز، آنچنان در جنایتی آشکار و ننگین دستش به خون مردم بی دفاع ایران آلوده شده است که حتی رویِ اعلام خروجی سرکوب قیام آبان ماه را ندارد.

دکمه بازگشت به بالا