سیاسیمقاله

مروری بر کارنامه سیاه قاسم سلیمانی

آرش صالحی

?سالها بود جمهوری اسلامی، سرکرده سپاه تروریستی قدس را به عنوان یک قهرمان ملی و اسطوره‌ای شکست ناپذیر معرفی میکرد که هر جا حضور پیدا کرده معادلات را به هم زده و مورد تحسین همه است. اکنون پس از مرگش، وی را “ابوالفضل العباس” معرفی میکند، تا خامنه ای بتواند خود را “حسین ابن علی” جا بزند! اصلاح طلبان نیز با استفاده از حس ملی گرایی کشورگشایانه یا ضد عربی، سلیمانی را “سردار عارف” خوانده‌اند یا او را با سرداران دوران امپراطوری ایران مقایسه کرده‌اند!

 

?اما واقعیت قاسم سلیمانی چه بود و او که بود؟

 

” آسوشیتدپرس” سفر سلیمانی به روسیه و دیدارش با رئیس جمهور روسیه را سرآغاز حملات هوایی این کشور به مردم سوریه و درنتیجه کشته شدن حدود یک و نیم میلیون بی گناه عنوان کرده و نوشت: سرکرده سپاه تروریستی قدس، طی نشستی سه ساعته با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، او را متقاعد به حمله به مردم سوریه کرده است.

 

?در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ وزارت خزانه داری آمریکا، در بیانیه ای آورده است که سرتیپ غلامرضا باغبانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، مستقر در زاهدان، به دستور قاسم سلیمانی اجازه می دهد مواد شیمیایی مورد نیاز برای تولید هروئین از خاک ایران به افغانستان صادر و بالعکس مواد مخدر تهیه شده از خاک ایران به اروپا و کشورهای عربی عبور کند. دراین بیانیه افزوده شده است که در مقابل، قاچاقچیان از طرف نیروی قدس به طالبان سلاح می رسانند.

 

?صالحه سادات، خبرنگار افغان در صفحه رسمی توییترش نوشت: قاسم سلیمانی آتشی را که سال‌ها پیش در خاورمیانه افروخته بود امروز خودش در آن سوخت. او افغان‌های مهاجر زیادی را به جنگ سوریه فرستاد و بعد جنازه آنان را به خانواده‌هایشان تحویل داد. سلیمانی چاهی را که برای دیگران کنده بود سرانجام خودش در آن چاه فرو رفت.

?مسعود حسینی، عکاس افغانی نیز در صفحه رسمی توییترش نوشت: سلیمانی بسیاری از مهاجرین افغانستانی را با فریب و حیله و در قالب گروه فاطمیون به سوریه می‌فرستاد تا برای منافع ایران و روسیه بجنگند.نهایتا روسیه هم ایران را تنها رها کرد!

 

?از سویی، محمد الحضرمی وزیر امور خارجه یمن، عصر روز جمعه ۱۳دی۹۸، در توئیت‌هایی که در صفحه رسمی کاربری این وزارت منتشر شد، گفت: سلیمانی و رژیم ایران حامی شماره یک تروریسم در جهان، مسئولیت کشتار و آوارگی هزاران انسان بی‌گناه در یمن و در جهان عرب را بر عهده دارند.

 

? برخلاف آنچه وانمود میکنند، قاسم سلیمانی در مسائل داخلی و زمان جنگ هم کارنامه فاجعه باری دارد. سلیمانی از فرماندهان اصلی سه عملیات والفجر هشت،کربلای چهار و کربلای پنج بود که هر سه عملیات رسوا و شکست خورده هستند و‌ در خیانت و به کشتن دادن جوانان در کربلای چهار شریک عملیات فریب محسن رضایی است. قاسم سلیمانی در دهه۷۰ که فرمانده لشکر ثارالله کرمان بود بعنوان مسول تامین امنیت شرق کشور نیز منصوب شد و‌ بلافاصله دست به کشتار وسیع در بلوچستان زد و لذا از عوامل اصلی وضعیت کنونی بلوچستان در زمینه های مختلف است که البته همان وقت توسط خامنه ای تقدیر شد.

 

?و این ها فقط بخشی از جنایات گسترده قاسم سلیمانی است. با این وجود، به نظر شما آیا او شهید راه وطن است؟

 

 

دکمه بازگشت به بالا