سیاسیمقاله

پیچ تاریخی خامنه ای بعد از کشته شدن سلیمانی

آرش صالحی

?در جریان رقابت انتخاباتی بین ترامپ و رقیب دموکراتش، ترامپ صراحتا لغو برجام را وعده داد، عده ای در ایران تحلیل شان بر این بود که ترامپ شعار انتخاباتی می دهد، میگفتند او تاجر است و نهایتا راه میآید! اما واقعیت این نبود، تیم او محافظه کارانی بودند و هستند که در مقابل گفتمان شیطان بزرگ در تهران، رژیم ایران را شر میدانند.

 

?نهایتا ترامپ از برجام خارج شد. عده ای، من جمله علی خامنه ای این تصمیم ترامپ را شوخی گرفتند. ترامپ تحریم های شدیدی علیه رژیم ایران کلید زد و شروط مذاکره را در دوازده بند اعلام نمود، این در حالی بود که آن شروط ایدئولوژی کلی جمهوری اسلامی را هدف قرار داده بود. اما در این هنگام خامنه ای با مشاوره غلط قاسم سلیمانی وارد بازی اشتباه با دم شیر شد و سعی کرد با حمله به منافع و پایگاه های آمریکا در منطقه، از ترامپ امتیازگیری نماید، او بازهم جدیت ترامپ را در کنترل یاغی گری رژیم جمهوری اسلامی، دست کم گرفت!

 

?قاسم سلیمانی که پیشتر در چهارچوب ایدئولوژی فاشیسم آخوندی، دستش به خون بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر از مردم سوریه آلوده بود و ۱۲ میلیون سوری را بی خانمان و آواره ساخته بود، بدش نمی آمد تا چند نیروی آمریکایی را هم به لیست طویل مقتولینش اضافه نماید، او متاثر از پیروزی های قبلیش، خود را فریب داد و وارد بازی مرگ شد!

 

?بی شک این اولین بار نبود که قاسم سلیمانی در تیررس آمریکا قرار می‌گرفت، نهادهای اطلاعاتی آمریکا که سالها سلیمانی را تحت نظر داشتند، می‌دانستند وی بین لبنان، سوریه و عراق در رفت و آمد است. این نهادها می‌دانستند سلیمانی چه زمان از دمشق به بغداد پرواز خواهد داشت. دلیل اینکه فرمانده سپاه تروریستی قدس پیش از این هدف قرار نگرفته بود، نه اشراف اطلاعاتی و عملیات فریب سپاه! که ملاحظات سیاسی آمریکا برای مسدود نشدن امکان توافق با رژیم ایران بود، ملاحظه و امکانی که اکنون دیگر وجود ندارد.

 

?لس آنجلس تایمز به نقل از یک مقام ارشد امنیتی آمریکایی می‌نویسد: پس از دریافت اخبار موثق پیاپی، درخصوص برنامه ریزی قاسم سلیمانی برای حمله های بیشتر به پایگاه های آمریکایی در منطقه، یک گزارش به پرزیدنت ترامپ ارائه شد که در آن فهرست اقدامات بعدی که آمریکا می‌تواند برای امنیت نیروهایش اتخاذ کند نوشته شده بود، که در این فهرست هدف قرار دادن ژنرال سلیمانی فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی نیز قرار داشت. این مقام آمریکایی می‌افزاید: به طور غیرمنتظره‌ای ترامپ گزینه حذف سلیمانی را انتخاب کرد و این تصمیم ترامپ با همراهی مشاوران وی روبرو شد.

 

?لس آنجلس تایمز می‌افزاید هنگامی که سلیمانی پنجشنبه به بغداد رسید یک پهپاد و یک هواپیمای نظامی دیگر آمریکا در نزدیکی فرودگاه بین المللی بغداد در حال پرواز بودند. سلیمانی و چند نظامی(عراقی) طرفدار ایران سوار دو خودرو شدند و از سمت فرودگاه به سوی مرکز بغداد در حال حرکت بودند که هدف حمله موشکی پهپادها قرار گرفتند.

 

?اکنون، علی رغم برنامه ریزی رسانه های رژیم جمهوری اسلامی، جهت برانگیختن احساسات مردم ایران و القاء مطالبه مردمی برای اقدام انتقامی نظامی بر علیه نیروهای آمریکا در منطقه، علی خامنه ای امروز فقط به بقای حکومتش فکر میکند و نه چیز دیگر! او با اطلاع از عدم پشتوانه مردمی اش در ایران،عراق و لبنان اینک آرزو میکند که وضع بدتر از این نشود. وی با دستمایه قرار دادن موضوع کشته شدن قاسم سلیمانی، به دنبال آرام کردن جو اعتراضات مردمی در ایران و عراق است. او تاکنون از مرگ تک تک فدائیان خود بهره تبلیغاتی برده است و اکنون نیز به دنبال برگزاری مراسم خاکسپاری قاسم سلیمانی با جمعیت مشایعت کننده هرچه بیشتر است تا شاید بتواند، به قول خودش از این پیچ تاریخی جان سالم به در ببرد! اما کیست که نداند، از میان چندمیلیون نظامی و کارمند و اختلاس گر و رانت خوار و آقازاده، هستند کسانی که به اجبار به مراسمات دستوری خامنه ای می آیند!

دکمه بازگشت به بالا