ایران

وب‌سایت «کلمه» از آمار ۶۳۱ نفری کشتگان اعتراضات آبان ۹۸ خبر داد

وب‌سایت «کلمه» که پیش از این از آمار ۳۶۶ نفری کشته‌شدگان اعتراضات آبان ماه خبر داده بود، روز پنج‌شنبه ۱۲ دی در پی انتشار آماری تازه از مرگ ۶۳۱ نفر به نقل از بولتن‌های محرمانه خبر داد.
علی‌رغم گذشت حدود ۴۰ روز از اعتراضات در بیش از ۱۰۰ شهر ایران که با سرکوب شدید حکومت مواجه شد، هنوز هیچ مقام یا نهاد رسمی آماری از تعداد کشته‌شدگان این سرکوب اعلام نکرده است.
حال وب‌سایت نزدیک به میرحسین موسوی، در خلال یک یادداشت انتقادی از به شهادت رسیدن دست‌کم ۶۳۱ نفر در اقصی نقاط کشور خبر داد.
پیشتر مجله «پاسدار اسلام»، چاپ قم، شمار کشتگان را ۱۷۰ نفر اعلام کرده بود و مصطفی کواکبیان، نماینده مجلس نیز در سخنرانی اخیر خود این عدد را تکرار کرد.
گفته می‌شود که شاید جمهوری اسلامی قصد دارد نهایتاً عدد ۱۷۰ کشته را به‌طور رسمی اعلام کند.
آقای کواکبیان روز چهارشنبه گفت: «قوه قضائیه می‌گوید شورای عالی امنیت ملی باید آمار کشته‌های آبان را بدهد. خب این آمار را بدهد. در کمیسیون امنیت ملی به ما گفتند ۱۷۰ نفر؛ ولی باید این آمار رسمی اعلام شود».
این در حالی است که سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید دست‌کم ۳۰۴ نفر در فاصله روزهای ۲۵ تا ۲۸ آبان کشته شده‌اند و سازمان حقوق بشر ایران شمار کشته‌ها را دست‌کم ۳۲۴ نفر اعلام کرده است.
در این میان، خبرگزاری رویترز آمار کشته‌ها را تا هزار و ۵۰۰ نفر هم تخمین زده است.

دکمه بازگشت به بالا