تازه‌های سیاسی

رهبران گروه‌های رقیب شیعه در عراق خواهان اخراج نیروهای آمریکایی شدند

رهبران گروه‌های شیعه عراقی روز جمعه ۱۳ دی در واکنش به مرگ قاسم سلیمانی، ماه‌ها رقابت را کنار گذاشته و در اقدامی یکپارچه خواهان اخراج نیروهای آمریکایی از عراق شدند.
آمریکا در یک حمله هوایی در نزدیکی فرودگاه بین المللی بغداد قاسم سیلمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و طراح نفوذ رو به افزایش ایران در منطقه را کشت. ابومهدی مهندس، معاون حشد الشعبی نیز در این حمله جان باخت.
هادی عامری٬ رهبر نیروی شبه نظامی و نیرومند بدر و رهبر فراکسیون «الفتح» در پارلمان عراق گفت: «ما از تمام نیروهای ملی می‌خواهیم که متحد شوند و نیروهای خارجی را که حضور آنها در عراق بی‌فایده شده اخراج کنند.»
در حال حاضر هنوز هم حدود ۵ هزار نفر از نظامیان آمریکایی در عراق مستقر هستند که نقش اکثر آنها مستشاری و یا آموزشی است. شبه نظامیان شیعه عراقی در سال‌های اخیر تحت عنوان «حشد الشعبی» که فرماندهی آن با ابومهدی مهندس بود در نیروهای دولتی ادغام شدند.
خروج نیروهای آمریکایی می‌تواند توانایی ارتش عراق برای مقابله با باقی‌مانده پیکارجویان «خلافت اسلامی» را تضعیف کند. در عین حال عراق از کمک‌های تسلیحاتی و حمایت هوایی ارتش آمریکا محروم خواهد شد.
هادی عامری رهبر ائتلاف فتح متشکل از شبه نظامیان شیعه و دومین نیروی سیاسی در پارلمان عراق است.

دکمه بازگشت به بالا