تازه‌های سیاسی

برایان هوک: هدف ایران ایجاد شکاف میان آمریکا و مردم عراق بود

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، حکومت ایران را به سازماندهی اعتراضات منجر به حمله به سفارت ایالات متحده در بغداد متهم کرده و گفته هدف از این اقدام “ایجاد شکاف میان آمریکا و مردم عراق” بوده است.

آقای هوک در گفتگو با رادیو انگلیسی‌زبان بی‌بی‌سی، واکنش دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به حمله به سفارت این کشور در بغداد را “اقدامی صحیح” توصیف کرده است. آقای ترامپ این حمله را به شبه نظامیان وابسته به ایران نسبت داد و گفت دولت آمریکا با هرگونه اقدامی که جان دیپلمات‌های آمریکایی به خطر بیندازد به شدت برخورد خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفته است که مهاجمان، معترض نبوده‌اند آنها تروریست‌های سازماندهی شده از سوی ایران بودند.

روز گذشته مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز گفته بود «حمله به سفارت آمریکا در عراق توسط تروریست‌ها سازماندهی شده‌است». او تصاویری را نیز منتشر کرده و در توئیتر خود نوشته بود «تروریست‌ها؛ ابومهدی مهندس و قیس خزعلی، سازماندهی و نایبان ایران؛ هادی عامری و فالح الفیاض» حمایت از وقایع را بر عهده داشتند.

تجمع اعتراضی روز سه‌شنبه ۲۰ دی در برابر سفارت آمریکا در بغداد در واکنش به حمله هوایی ایالات متحده به مراکز گروه شبه نظامی کتائب حزب‌الله عراق صورت گرفت که بیست و پنج کشته و ده‌ها زخمی به جا گذاشت.

از طرفی مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد ایالات متحده در واکنش به تظاهرات حشد الشعی در مقابل سفارت آمریکا در بغداد ۷۵۰ سرباز از لشکر ۸۲ نیروهای هوابرد را بلافاصله به به خاورمیانه اعزام می‌کند.

سفارت آمریکا در بغداد چهارشنبه ۱۱ دی همه فعالیت‌های کنسولی خود را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورد.

وزارت امور خارجه آمریکا از شهروندان این کشور خواست به دلیل تروریسم ، آدم ربایی و درگیری مسلحانه به «عراق سفر نکنید.»

کتائب حزب‌الله بخشی از حشد الشعبی، گروه وابسته به ایران است. آمریکا این گروه را مسئول موشک‌پرانی به یک پایگاه نظامی در عراق معرفی کرده بود که در آن یک پیمانکار آمریکایی کشته و چند نظامی آمریکایی و عراقی زخمی شدند.

دکمه بازگشت به بالا