سیاسیمقاله

از ۹دی۸۸ تا ۹دی۹۸

آرش صالحی

? رژیم جمهوری اسلامی با برگزاری تظاهرات ۹ دی ۸۸ ، که به بهانه حوادث تاسوعا و عاشورای ۸۸ انجام گرفت، سعی داشت تا بدین طریق بر موج اعتراضات گسترده مردمی علیه نتایج انتخابات ریاست جمهوری۸۸ غلبه کنند.

 

? پیش از آن، مجمع روحانیون مبارز که از جنبش سبز حمایت میکرد با انتشار بیانیه‌ای در ۷ دی ۸۸ اعلام کرد: در عاشورای حسینی، لباس شخصی های حکومت با چوب، چماق و زنجیر و با شعارهای اهانت‌آمیز به مردم در هیات های مذهبی حمله کردند، زدند و بستند و شکستند و جسارت به عاشورا را به اوج خود رساندند. چماقداران با شعار حیدر، حیدر به مجالس دیگری در تهران و برخی شهرها که به بزرگداشت عاشورا بر پا شده بود حمله و جسارت کردند و آن‌ها را تعطیل کردند.

 

? اما در جهت مقابل، رسانه های حکومتی بصورت یکدست، اهانت به هیات های عزاداری را کار جنبش سبزی ها خواندند و با انتشار صحنه هایی از سوت و کف زدن معترضین، سعی کردند با تحریک احساسات دینی مردم، تظاهرات اعتراضی جنبش سبز را، نوعی حمله به عاشورای حسینی جلوه دهد تا زمینه برای اردوکشی خیابانی بخشی از مردم به نفع حکومت در ۹دی۸۸ مهیا شود.

 

? روزنامه تایمز در گزارشی در خصوص راه پیمایی ۹دی ۸۸ نوشت:  تلویزیون دولتی ایران تصویر تظاهرکنندگان را در شهرهای مختلف نشان داد اما برخلاف تظاهرات معترضان، در خلال این راهپیمایی‌ها کسی هدف گلوله، ضربات باتوم و پرتاب گاز اشک‌آور از سوی پلیس ضد شورش قرار نگرفت و حکومت برای کشاندن مردم به صحنه تظاهرات، دانش‌آموزان و سایرین را با اتوبوس مجانی به محل تظاهرات آورد، بلیط مترو را مجانی کرد و به توزیع غذای رایگان در میان راهپیمایان پرداخت. آسوشیتدپرس نیز نوشت: دولت به همه کارمندان مرخصی داد تا آنها را به تظاهرات بیاورد.

 

? اما این نوع اردوکشی های خیابانی حکومتی، تنها مربوط به ۹دی ۱۳۸۸ نبود، بلکه در تمام راهپیمایی های حکومتی به مناسبت های مختلف، جمهوری اسلامی از تمام ابزارهایش برای کشاندن جمعیت به خیابان و به تصویر کشیدن این نمایش های فرمایشی استفاده می نماید.

 

?۹ دی ۱۳۹۸ ، در سالروز راهپیمایی حکومتی ۹دی ۸۸ با وجود موجی از تبلیغات رسانه ای که از روزها قبل صورت پذیرفته بود و تدارک مشوق ها، بازهم مانوری که مد نظر حکومت بود انجام نشد و از آنجایی که مردم در بسیاری از شهرها در راهپیمایی فرمایشی نظام شرکت نکردند، صداوسیما بازهم از تصاویر آرشیو خود استفاده نمود. طبق گزارشات مردمی از نقاط مختلف کشور، جمهوری اسلامی ناچار شده است، به دلیل استقبال پایین مردم اکثر شهرها، ناچارا تجمع را بیشتر در حسینیه ها و مساجد با حضور اجباری نظامیان، دانش آموزان، کارمندان و آخوندها برگزار نماید.

 

دکمه بازگشت به بالا