حقوق بشر

سه نویسنده ایرانی به ۱۵ سال و شش ماه زندان محکوم شدند

شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران سه نویسنده ایرانی را به ۱۵ سال و شش حبس ماه محکوم کرد. رضا خندان مهابادی، بکتاش آبتین و کیوان باژن پیش از این در دادگاه بدوی توسط قاضی محمد مقیسه به ۱۸ سال زندان محکوم شده بودند.

کانون نویسندگان ایران روز یکشنبه ۸ دی‌ماه (۲۹ دسامبر) در حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی از ابلاغ حکم دادگاه تجدیدنظر سه نفر از اعضای خود خبر داد. کانون نویسندگان نوشت شعبه‌ ۳۶ دادگاه تجدید نظر به ریاست قاضی زرگر حکم بدوی رضا خندان (مهابادی) و بکتاش آبتین را عینا تایید و حکم کیوان باژن را کاهش داد.

هر یک از سه نویسنده در دادگاه بدوی که روزهای هفتم و هشتم اردیبهشت سال جاری (۱۳۹۸) به ریاست قاضی مقیسه تشکیل شد، به اتهام‌های “تبلیغ علیه نظام” و “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” به شش سال زندان محکوم شدند.

بنابر گزارش کانون نویسندگان، مصادیق اتهام‌های این سه نفر؛ عضویت در کانون نویسندگان ایران، انتشار خبرنامه‌ داخلی کانون، آماده کردن کتاب پژوهشی درباره‌ تاریخ پنجاه ساله‌ی کانون برای انتشار داخلی، بیانیه‌های کانون، حضور بر مزار جانباختگان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای از جمله جعفر پوینده و محمد مختاری   و شرکت در مراسم سالانه‌ بزرگداشت احمد شاملو است.

شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران بدون دعوت از متهمان و وکیلانشان حکم‌های صادره برای رضا خندان (مهابادی) و بکتاش آبتین (هر دو از اعضای هیئت دبیران کانون) را عینا تایید کرده و حکم کیوان باژن را به سبب نداشتن سابقه‌ کیفری به سه و نیم سال حبس تعزیری کاهش داده است.

محکومیت این سه نویسنده در دادگاه بدوی با واکنش‌های زیادی مواجه شد. خود کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای نوشت حکم دستگاه قضائی فقط مربوط به این سه نویسنده نیست؛ بلکه حکم محکومیت همه کسانی است که می‌خواهند از حق آزادی بیان برخوردار باشند.

به اعتقاد کانون نویسندگان، هدف این گونه محاکمه‌ها و حکم‌ها در چند دهه اخیر “پراکندن رعب و وحشت و سرکوب آزادی بیان” است.

 

 

دکمه بازگشت به بالا