تازه‌های سیاسی

هزاران شهروند ایرانی بازداشت شده در معرض بد‌رفتاری و شکنجه

با وجود گذشت بیش از ۴۰ روز از سرکوب گسترده شهروندان معترض در ایران، تنها اعلام رسمی در مورد آمار بازداشت شدگان مربوط به حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس است که از بازداشت هفت هزار نفر خبر داده بود.

فعالان و سازمان‌های حقوق بشری در روزهای اخیر همچنین از قطع ارتباط بسیاری از بازداشت شدگان در سراسر ایران با دنیای خارج از زندان و همین‌طور عدم دسترسی بسیاری از آنان به وکیل خبر داده‌اند.

با توجه به روند پیوسته نقض حقوق بشر در زندان‌های ایران و ممانعت نهادهای قضایی و امنیتی از دسترسی بازداشت شدگان به بسیاری از حقوق قانونی خود، نگرانی‌ها در زمینه خطر شکنجه و بد رفتاری با هزاران معترض زندانی در ایران افزایش یافته است.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل روز ۲۹ آذر ماه نسبت به اعمال شکنجه و بدرفتاری با معترضان بازداشت شده در اعتراضات سراسری آبان ماه ۹۸ به مقامات جمهوری اسلامی هشدار داده و از آنان خواستند تا هرچه سریع‌تر این زندانیان را آزاد کنند. آنها در بیانیه‌ای مشترک با شوک‌آور خواندن گزارش‌هایی که اخیرا در خصوص وضعیت بازداشت شدگان اعتراضات آبان ماه منتشر شده، اعلام کردند از گزارش‌های رسیده در مورد برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی با معترضان که منجر به حوادث ناگوار و جان باختن تعدادی از شهروندان شده است، متأسف‌اند.

۱۶ امضاکننده این بیانیه همچنین اعلام کرده بودند بنابر گزارش‌های رسیده به آنها، برخی از بازداشت‌شدگان از دریافت خدمات پزشکی محروم مانده‌اند.

همزمان با این بیانیه، سازمان حقوق بشر ایران به عنوان نهادی حقوق بشری مستقر در کشور نروژ که معمولا به پوشش اخبار و مسائل مربوط به اعدام‌ها در ایران می‌پردازد، در گزارشی جداگانه با اعلام افزایش شمار جان‌باختگان اعتراضات آبان ماه، از بازداشت بیش از ۱۰ هزار شهروند در سراسر ایران خبر داد و اعلام کرد بسیاری از بازداشت‌شدگان نه تنها وکیلی ندارند و از دسترسی به دادرسی عادلانه محرومند، بلکه از سوی مقام‌های قضایی و امنیتی برای اعترافات اجباری تحت بد رفتاری و فشار قرار گرفته‌اند.

 

دکمه بازگشت به بالا