حقوق بشر

توئیتر سپیده قلیان در پی شکایتش از صداوسیما از دسترس خارج شد

حساب کاربری توئیتر سپیده قلیان، فعال مدنی، که در روزهای اخیر از حضور فعالانه یکی از «گزارشگران» تلویزیون حکومتی ایران در اتاق بازجویی از خود خبر داده بود، از دسترس خارج شد.

خانم قلیان در یک رشته‌توئیت‌ نوشته بود که آمنه‌سادات ذبیح‌پور، گزارشگر صداوسیما و گوینده گزارش «طراحی سوخته» علیه فعالان کارگری، در طول بازجویی از او نه تنها «حضور» داشته، بلکه متنی را برای خواندن از رو، مقابل وی گرفته بود.

صداوسیمای جمهوری اسلامی پس از بازداشت سپیده قلیان و تعداد دیگری از فعالان کارگری در سال ۹۷، شبه‌مستند «طراحی سوخته» را تحت عنوان «اعترافات» این فعالان پخش کرد و بازداشت‌شدگان را به ارتباط با گروه‌های خارج از کشور متهم ساخت.

اعتراف تلویزیونی در ایران به‌ویژه در چند سال گذشته آن قدر به عنوان ابزاری برای مقابله با اعتراضات مردمی استفاده شده که بعید به نظر می‌رسد برای بسیاری از مردم ایران قابل باور باشد.

توئیت‌های این فعال مدنی در شرایطی منتشر شده که پیش از این نیز رامین سیدامامی، فرزند کاووس سیدامامی، فعال محیط زیست و استاد دانشگاه که در زندان جان باخت، از حضور یکی دیگر از گزارشگران صداوسیما به همراه تیمی از سازمان اطلاعات سپاه در منزل پدر و مادرش خبر داده بود.

دکمه بازگشت به بالا