اقتصادی

کارگران اخراجی بلوچ به «قاچاق سوخت» روی می‌آورند

بندر چابهار و پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک بین‌المللی دستاوردی برای بومی‌های بلوچستان نداشته و ساکنان این استان همچنان از بیکاری رنج می‌برند و برای تامین معیشت به مشاغل «کاذب و پرخطر» روی می‌آورند و در نهایت آنطور که دبیر اجرایی خانه کارگر استان می‌گوید: در آتش می‌سوزند.

حسینعلی اکبری، دبیر اجرایی خانه کارگر ( از تشکل‌های کارگری وابسته به دولت) سیستان و بلوچستان، سوم دی از تعطیلی پروژه‌های آبرسانی دشت سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: «تمامی کارگرانی که در این پروژه‌ها مشغول به کار بودند، بیکار شدند».

او شرایط کارگرانی که با سه تا پنج سال سابقه کاری از سه ماه قبل اخراج شدند را «سخت» توصیف کرد و گفت که «فکری برای کارگران که الان بیکارند، نشد» و «کارگران به دلیل بیکاری در شرایط سختی زندگی می‌کنند».

اکبری در ادامه شرایط کارگران در  بلوچستان که محل سکونت بلوچ‌ها است را «بسیار سخت» خواند و گفت که «مردم برای گذران امور زندگی مجبورند به قاچاق سوخت روی بیاورند».

به گفته او، روی آوردن بیکارها به «کولبری» و «قاچاق سوخت» سبب شده «روزانه یک تا دو نفر در جاده‌های استان به دلیل قاچاق سوخت در آتشی که از بی‌کفایتی مسئولان روشن شده است، بسوزند».

اکبری روی آوردن کارگران به آنچه که قاچاق سوخت عنوان کرد، را اجباری دانست و گفت: «شرایط کارگران در استان بسیار وخیم است چرا که ما عملا تمام کارگرهایمان به سمت مشاغل کاذب و اکثرا به سمت قاچاق سوخت می‌روند. وقتی کارگری خانواده‌اش گرسنه است، چاره‌ای جز قاچاق سوخت ندارد ».

دبیر اجرایی خانه کارگر قربانیان تصادفات جاده‌ای قاچاق سوخت را اغلب کارگرانی دانست که قبل‌تر در یک واحد تولیدی یا خدماتی «مشغول به کار بودند و حالا به هر دلیلی کارشان را از دست داده‌ا‌ند و از روی ناچاری به قاچاق سوخت روآوردند تا لقمه نانی برای خانواده شان فراهم کنند».

به گفته او  در «ایرانشهر، سراوان و خاش شرایط شغل‌های صنعتی مطلوب وجود ندارد. برای اشتغال پایدار مردم، هیچ تلاشی طی سال‌های اخیر صورت نگرفته است و در چابهار نیر پروژه‌ها به درد مردم استان نمی‌خورد».

سیستان و بلوچستان از نظر شاخص‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی کم‌توسعه‌یافته‌ترین استان ایران به شمار می‌رود. نهادهای دولتی نرخ بیکاری در این استان را بیش از ۱۵ درصد گزارش کردند که بالاترین نرخ بیکاری در تابستان امسال بوده است. به گفته مقام‌های دولتی و نماینده زاهدان ۸۰ درصد مردم بلوچستان هم زیر خط فقر قرار دارند، فعالان مدنی بلوچ اما این آمار را بیش از ۹۰ درصد می‌دانند.

دکمه بازگشت به بالا