تازه‌های سیاسی

اعتراضات در چندین استان عراق علیه قانون جدید انتخابات

چندین استان عراق در ساعات ابتدایی صبح چهارشنبه ۴ دی شاهد تظاهرات علیه قانون جدید انتخابات بود که دیروز از تصویب مجلس گذشت.

راهپیمایی‌ها در میدان تحریر در بغداد، ذی قار، ناصریه و بصره برپا شد و تظاهرکنندگان با سردادن شعارهای میهن دوستانه، تاکید داشتند، بزرگترین فراکسیون در حقیقت «خون معترضین کشته شده درمیدان تحریر» است و این جنبش مردمی است که کابینه را تشکیل خواهد داد.

این درحالی است که معترضین به دنبال ترور ثائر الطیب از فعالان سیاسی، دفاتر حزب الدعوه، جریان الحکمه، سازمان بدر و عصائب اهل حق در شهر دیوانیه مرکز استان قادسیه در جنوب بغداد را به آتش کشیدند.

از سوی دیگر اوس فاضل کمدین عراقی، به نوبه خود گفت در بغداد هدف سوء قصد قرار گرفته است. وی تأکید کرد، هدف از تعرض به چهره‌های عمومی، تلاش برای ارعاب و ترساندن تظاهرکنندگان می‌باشد.

از سوی دیگر، تظاهرکنندگان بزرگراه محمد القاسم در مرکز بغداد را مسدود کردند و با آتش زدن لاستیک، تعدادی از جاده‌های اصلی نجف را بستند.

بر اساس قانون جدید انتخابات عراق، سیستم نامزدی‌های فردی به جای لیست‌های نامزدهای احزاب مجاز می‌باشد و نامزدی که بیشترین آرا را بدست آورد، برنده انتخابات است.

دکمه بازگشت به بالا