اقتصادی

ایران بار دیگر واردکننده گندم شد

بر خلاف ممنوعیت واردات گندم در سال جاری، منابع تجاری به رویترز گفته‌اند ایران در هفته‌های گذشته یک میلیون تن گندم خریداری کرده و قصد دارد تا پایان سال جاری خورشیدی، دو میلیون تن دیگر گندم وارد کند.

ایران با اعلام خودکفایی در تولید گندم، برای امسال قرار بود واردات نداشته باشد، اما گزارشها حاکی است هم تولید گندم و هم خرید گندم توسط دولت از کشاورزان به شدت افت کرده است.

خبرگزاریهای فارس و تسنیم ۲۹ آذرماه نیز نسخه‌ای از متن نامه شرکت بازرگانی دولتی ایران را منتشر کرد که از دفتر مقررات صادرات و واردات خواستار تسریع در رفع ممنوعیت و ثبت سفارش خریدهای گندم از روسیه و اوکراین شده بود. تاریخ این نامه ۱۲ آذرماه است.

خبرگزاری فارس نوشته است محمود حجتی٬ وزیر مستعفی وزارت جهاد کشاورزی در جلسه مهر ماه ۹۸ هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اعلام کرده بود متأسفانه علیرغم اینکه امسال تولید ما در گندم افزایش یافته بود اما نتوانستیم همه گندم مورد نیاز کشور را از کشاورزان خریداری کنیم و برخی کشاورزان گندم را به ما نفروختند، بنابر این برای تأمین نیاز داخلی باید اقدام به واردات کنیم.

دولت در سال جاری توافق کرده بود که گندم را از کشاورزان به قیمت ۲۰۰۰ تومان خریداری کند، اما گزارش‌ها حاکی است که نرخ خرید گندم را از ۱۷۰۰ تومان اجرا کرده است.

دکمه بازگشت به بالا