تازه‌های سیاسی

شاهزاده رضا پهلوی در واکنش به گزارش رویترز خواستار بررسی وقایع در دیوان کیفری بین‌المللی شد

واکنش‌ها به گزارش رویترز در مورد کشته‌شدن حدود ۱۵۰۰ نفر در جریان اعتراضات آبان‌ماه در ایران، ادامه دارد.

شاهزاده رضا پهلوی، از چهره‌های مخالف نظام تهران، در واکنش به گزارش تازه رویترز در مورد اعتراضات ایران، و خطاب به اعضای اروپایی شورای امنیت، خواستار گشودن پرونده‌ای در دیوان کیفری بین‌المللی شده‌است.

دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه، وابسته به سازمان ملل است و کارش رسیدگی به جنایات جنگی، جرایم علیه بشریت و نسل‌کشی و جنایات دیگر است.

رضا پهلوی با اشاره به گزارش تحقیقی رویترز مبنی بر کشتار حدود ۱۵۰۰ ایرانی معترض در خیابان‌ها، خطاب به کشورهای اروپایی گفته است: «به‌جای التماس مذاکره و تجارت با این حکومت نسل‌کش، [پرونده را] برای دادرسی روانه دیوان کیفری بین‌المللی بکنید و به مردم ایران کمک نمایید تا خامنه‌ای را به محاکمه بکشانند».

یک مقام ارشد وزارت خارجه هلند نیز به گزارش رویترز واکنش نشان داده‌است.

مدیر امور خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت خارجه هلند در توئیتر گفته «اگر گزارش‌ها درست باشد، رقم کشته‌شدگان حتی بدتر از نگرانی‌های پیشین است».

پیشتر برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، گفته بود این گزارش بر اهمیت و فوریت واکنشی از سوی جامعه جهانی برای مجازات عاملان و منزوی کردن حکومت ایران می‌افزاید.

از سوی دیگر؛ در حالی که نظام تهران از ارائه آمار کشته‌شدگان عاتراضات خودداری‌کند، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران، گزارش رویترز را «بی‌ارزش» خوانده و مدعی شده که گزارش رویترز، «لطمه شدیدی به اعتبار از پیش مخدوش این خبرگزاری‌ست».

دکمه بازگشت به بالا