تازه‌های سیاسی

یک نماینده مجلس: برخی به دلیل «منافع اقتصادی‌» مخالف تصویب لوایح پولشویی هستند

در حالی‌که برخی از نمایندگان مجلس ایران درباره تاخیر در تصویب لوایح اف‌ای‌تی‌اف هشدار داده‌اند، محسن شبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از مخالفت اکثریت اعضای این مجمع با این لوایح خبر داده است.

علی مطهری، نماینده تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری حکومتی ایلنا گفته است برخی به دلیل «منافع اقتصادی‌» مخالف تصویب این لوایح هستند. او گفته برخی دیگر هم می‌گویند در صورت تصویب این لوایح، کار ایران برای دور زدن تحریم‌ها دشوار می‌شود.

این نماینده مجلس پیش‌بینی کرده که در نهایت این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب خواهند شد.

در حال حاضر دو لایحه پالرمو و سی‌اف‌تی در انتظار تصمیم‌گیری نهایی در مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند. لایحه پالرمو از اواسط مهرماه پارسال در دستور کار مجمع تشخیص قرار گرفت و لایحه سی‌اف‌تی نیز از اوایل مهرماه سال گذشته به مجمع تشخیص ارجاع داده شد.

فاطمه حسینی، نماینده تهران، هم روز یکشنبه اول دی‌ماه در نطق میان‌دستور خود هشدار داد که در صورت عدم تصویب این لوایح، بیم آن می‌رود تا در ماه‌های آینده روند معاملات بانکی ایران با جهان قطع شود.

قاسم میرزایی‌نکو، دیگر نماینده تهران، نیز گفته است اگر این لوایح تصویب نشود، به لیست سیاه می‌رویم و این یعنی از کل کشورهای جهان تنها ما و کره شمالی در لیست سیاه خواهیم بود.

پیشتر شایعاتی در مورد بازگشت ایران به لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف منتشر شد که سپس تکذیب گردید.

اما گروه ویژه اقدام مالی بصورت رسمی اعلام کرده که برای ششمین و آخرین بار به جمهوری اسلامی مهلت داده تا قبل از فوریه ۲۰۲۰ به کنوانسیون تامین مالی تروریسم و پالرمو بپیوندد؛ زیرا در غیر این صورت این گروه تمام اقدام‌های مقابله‌ای علیه ایران را باز می‌گرداند.

دکمه بازگشت به بالا