تازه‌های سیاسی

ادامه بازداشت‌ها یک ماه بعد از اعتراضات سراسری؛ اینترنت در برخی مناطق قطع یا ضعیف شده است

با گذشت یک ماه از اعتراضات سراسری در ایران و کشته و مجروح شدن صدها تن از معترضان، دستگاه‌های امنیتی و انتظامی به بازداشت‌ گسترده معترضان در دست‌کم شش استان شامل تهران و عمدتا شهرهای غربی آن، کرمانشاه، فارس، آذربایجان شرقی، خوزستان و اصفهان ادامه می‌دهند.

بازداشت شدگان عموما جوان و زیر ۳۵ سال سن دارند و در مواردی کودکان را نیز شامل می‌شود.

در تازه‌ترین مورد، علی اکبر جاویدان، فرمانده انتظامی نیروی انتظامی استان کرمانشاه، با گذشت یک ماه از اعتراضات سراسری، از شناسایی و بازداشت ۲۵۰ تن از معترضان در این استان خبر داد.

استان کرمانشاه و شهرهای مختلف آن از جمله شهرهای کرمانشاه و جوانرود در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه، شاهد اعتراضات گسترده مردم معترض بود. ویدیوهای منتشر شده به روشنی نشان می‌دهد که ماموران مسلح از پشت بام ساختمان دادگستری جوانرود در استان کرمانشاه با سلاح جنگی به سوی مردم معترض در خیابان شلیک می‌کنند.

طی روزهای گذشته، حسین عبدی، فرمانده انتظامی آذربایجان‌شرقی، نیز از بازداشت دست‌کم ۷۰ نفر از معترضان خبر داده است.

حیدر عباس‌زاده، فرمانده انتظامی خوزستان نیز از شناسایی و بازداشت ۱۴۵ نفر از معترضان  در شهرهای مختلف این استان طی هفته گذشته سخن گفته است.

همچنین عباسعلی محمدیان فرمانده انتظامی البرز، خبر داده که دست‌کم هشت معترض طی هفته گذشته در مهدی‌آباد ساوجبلاغ به‌عنوان «عوامل اصلی» اعتراضات، شناسایی و بازداشت شده‌اند.

رهام بخش حبیبی، فرمانده نیروی انتظامی استان فارس، نیز طی دو روز گذشته از بازداشت ۱۰ تن از معترضان در شهرهای ممسنی و سپیدان خبر داد.

همزمان گزارش شده که از صبح پنج‌شنبه، ۲۸ آذر، علاوه‌بر تهران، در اصفهان، شمال ایران و برخی مناطق مرکزی سرویس‌های اینترنتی داخلی و خارجی به‌صورت نامنظم دچار قطعی شده‌اند.

گفته می‌شود: بازداشت‌های اخیر و اختلال در اینترنت در مناطقی از ایران، به‌دلیل نگرانی حاکمیت از آغاز موج دوم اعتراضات بوده است. با این حال؛ کنش‌گران و خانواده‌های جان‌باختگان اعتراضات اخیر، بر تدوام مقابله با آنچه که جنایت‌های حکومت خوانده‌اند، تأکید کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا