تازه‌های سیاسی

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: در قبال وقایع آبان سکوت نکرده‌ایم

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که به‌تازگی فعالیت خود را در این پست آغاز کرده‌است، اظهار داشت: این نهاد در برابر وقایع ایران در آبان‌ماه، اعتراضات گسترده و گزارش‌ها در مورد کشته‌شدن صدها معترض و بازداشت هزاران تن دیگر «سکوت نکرده‌است».

جوزف بورل روز چهارشنبه در پارلمان اتحادیه اروپا در استراسبورگ گفته «ما سکوت نکرده‌ایم، بلکه برعکس، چه به‌صورت خصوصی، چه به صورت آشکار به وقایع واکنش نشان داده‌ایم».

جوزف بورل در عین حال به‌ نخستین بیانیه خود در مقام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اشاره کرده، که در مورد اعتراضات ایران بود.

او در ۱۷ آذر ماه در این بیانیه «خشونت گسترده و بی‌پروای» نظام تهران در برابر معترضان را «غیرقابل قبول» توصیف کرده و گفته بود «نیروهای امنیتی ایران واکنشی نامتناسب به تظاهرات نشان دادند که کشته‌ها و مجروحان زیادی برجای گذاشته است».

این مقام ارشد اتحادیه اروپا می‌گوید آن‌ها در تلاش برای دستیابی به مدارک و اطلاعات مستند و قابل اعتماد در مورد شمار جان‌باختگان، زخمی‌ها و بازداشت‌شدگان هستند.

بورل در عین حال تاکید کرده مقام‌های اتحادیه اروپا «ویدئوهای تک‌تیراندازانی که مشغول شلیک به معترضان هستند را دیده‌اند».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در عین حال از مقام‌های رژیم ایران خواسته است: در مورد تحقیقاتی قابل اعتماد و شفاف اطمینان دهند تا شمار دقیق کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان مشخص شود.

مقام‌های رسمی حکومت ایران، تا کنون از اعلام شمار کشته‌شدگان سرباز زده‌اند. هرچند حتی در اظهارات برخی از آن‌ها، از جمله علی خامنه‌ای، آشکار است که شهروندان غیرمسلح و یا کسانی که حتی «نقشی در اعتراضات» نداشتند در جریان آن کشته شده‌اند.

پیش از این؛ وزیر کشور ایران در پاسخ به گروهی از نمایندگان که پرسیده بودند: چرا به مغز شهروندان شلیک شده، گفته بود: «شلیک به پا هم انجام شده است».

دکمه بازگشت به بالا