اهل سنتحقوق بشر

احضار، بازجویی وبازداشت نزدیکان وحامیان مولانا فضل الرحمن کوهی

گزارش های رسیده حاکی است که روند احضار نزدیکان وحامیان مولانا فضل الرحمن کوهی( امام جمعه اهل سنت پشامگ ) به نهادهای امنیتی ادامه دارد .

دراین ارتباط، خبرنگار شبکه جهانی کلمه می گوید : امروز( پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸)  حافظ مولوی یاسین آسکانی، برادر زن مولانا کوهی به اداره اطلاعات راسک احضار شده ومورد بازجویی قرار گرفته است . مدت این بازجویی از ساعت ۹:۴۵ صبح تا ۱:۱۵ ظهر بوده است.

بازجویان اداره اطلاعات این فعال مذهبی را متهم کرده اند که وی مردم را به اعتصاب برای آزادی مولانا کوهی تشویق کرده است .

این خبر در حالیست که چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ نیز جوان معترضی از روستای پشامگ بانام“غلام محمد لله زهی” به اداره اطلاعات شهر راسک احضار شد ومورد بازجویی قرار گرفت.

در پیوند با این موضوع ، گزارش شده است که اصغر گران در جریان اعتراضات دوشنبه ۹ آذر ۹۸ به بازداشت مولانا فضل الرحمن کوهی در دوراهی پشامگ سرباز مورد شلیک ماموران قرار گرفته و مجروح شده است.

به گفته یک منبع آگاه در سیستان وبلوچستان ، آقای گران  پس از آن به بیمارستانی در چابهار منتقل شد، اما پس از گزارش مسئولان بیمارستان، وی توسط ماموران امنیتی در داخل بیمارستان بازداشت شده است.

این منبع می گوید : تاکنون از وضعیت این معترض مجروح اطلاعی در دست نیست.

لازم به اشاره است که در جریان اعتراضات اولیه به بازداشت مولانا کوهی در منطقه سرباز، تعدادی از معترضین توسط نیروهای امنیتی زخمی شدند.

در همین حال ،صبح پنجشنبه ، ۲۱ آذرماه نیز بازاریان جکیگور وراسک در اعتراض به بازداشت مولانا فضل الرحمن کوهی دست به اعتصاب زدند که این امر منجر به حضور پرتعداد نیروهای امنیتی دربازار وهمچنین ارعاب مغازه داران شد.

دکمه بازگشت به بالا