اهل سنتحقوق بشر

بیانیه اعتراضی یک مدرسه دینی درخصوص بازداشت مولانا فضل‌الرحمن کوهی

مدیریت، اساتید و طلاب مدرسه علوم اسلامی حضرت عبدالله ‌بن زبیر دومگ  زاهدان با انتشار بیانیه ای نسبت به بازداشت مولانا فضل الرحمن کوهی ( امام جمعه اهل سنت پشامگ ) معترض شدند.

به گزارش تارنمای شبکه جهانی کلمه بیانیه مذکور گفته :از دادگاه ویژهٔ روحانیت و سایر مسئولین انتظار می‌رود که اصل جمهوریت و اصل آزادی بیان را مدنظر قرار دهد و حق‌گویی‌های این عالم فرزانه را تحمل کند و به مصلحت ملت و کشور بیندیشد و فضا را متشنج‌تر نکند و به بازجویی‌ها پایان دهد.

این بیانیه با تاکید بر اینکه مولانا فضل‌الرحمن کوهی یکی از اعضای برجستهٔ جامعهٔ روحانیت اهل‌سنت به‌شمار می‌رود، درتوصیف وی نوشته : وقتی سخن از حق‌گویی و شهامت و ازخودگذشتگی و صراحت لهجه و حمایت از حق به‌میان آید، نام و یاد مولانا کوهی ناخودآگاه به عمق ذهن نفوذ می‌کند.

این بیانیه اضافه می کند :می‌توان گفت در شرایط کنونی واژهٔ “مولانا کوهی” با واژهٔ “دلیرمرد” مترادف گشته‌ است؛ چون ایشان همیشه درد، رنج، فریاد، فغان، تبعیض و محرومیتی را که کام مردم را تلخ کرده، رک بر زبان می‌آورد. این است که عشق مولانا کوهی در اعماق دل هر مسلمان جا خوش کرده و با تار و پود احساسات جوانان خون‌گرم و متدیّن ایران زمین تنیده است.

به گفته این بیانیه ،مولانا کوهی با شجاعت مثال‌زدنی‌اش در رأس افتخارات و خطوط قرمز اهل‌سنت قرار گرفته است. جوانان اهل‌سنت بیش از این فراق این عالم دلسوز بلوچستان را  تحمل نمی‌کنند.

در ادامه بیانیه آمده است :خبر بازداشت وی نه تنها حصار مرزهای استان بلکه مرزهای کشور را درنوردیده و واکنش‌های گسترده‌ای از سوی علما، فرهنگیان، و ریش‌سفیدان در کشور و خارج از کشور در پی داشته است. این خود بیانگر محبوبیت و مردمی بودنِ ایشان است. امنیت منطقه می‌طلبد هرچه زود این عالم فرزانه به آغوش گرم این ملت باز گردد.

در پایان بیانیه با اشاربه اینکه مولانا کوهی وسایر علما و مدارس دینی اهل‌سنت بلوچستان دارای منهج اعتدال و میانه‌رویی هستند ، تاکید شده است : زندان جای افراد تباه‌کار، اختلاس‌گر و ویرانگر است نه جای مصلح و خیرخواهی مانند مولانا فضل الرحمان کوهی!

گفتنی است که مولانا فضل الرحمن کوهی از روحانیون منتقد سیاست های جمهوری اسلامی است که از هفتم آذر در بازداشت بسر می برد.

 

بازداشت وی با اعتراضاتی در سیستان و بلوچستان همراه بود.

 

دکمه بازگشت به بالا