حقوق بشر

احکام دادگاه تجدیدنظر علیه زندانیان کارگری؛ پنج سال زندان برای هر نفر

احکام دادگاه تجدیدنظر برای متهمان پرونده بازداشت‌شدگان هفت‌تپه و دو تن از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های روز کارگر صادر شد و همگی زندانی‌های کارگری به شکل غیابی به پنج سال زندان برای “اجتماع و تبانی” محکوم شده‌اند.

این احکام در حالی صادر شده که رئیس قوه قضاییه، ابراهیم رئیسی، پیش‌تر در رابطه با صدور احکام  سنگین برای زندانی‌های کارگری گفته بود که باید در دادگاه تجدیدنظر، «منصفانه» حکم صادر شود. با این حال تعداد سال‌های اجرایی احکام زندانی‌های کارگری چندان تغییر نکرده و از هفت سال و شش سال حکم اجرایی در دادگاه اولیه به پنج سال حکم اجرایی در دادگاه تجدیدنظر رسیده است.

سپیده قلیان – دانشجو و فعال کارگری – در صفحه اینستگرام خود نوشته است: “تمام ما به صورت کیلویی به پنج سال حبس قابل اجرا محکوم شدیم.”

اسماعیل بخشی، محمد خنیفر، و علی نجفی از کارگران کارخانه نیشکر هفت‌تپه به پنج سال حبس تعزیری محکوم شدند. امیرحسین محمدی‌فرد، ساناز الهیاری، عسل محمدی و امیر امیرقلی، از نشریه گام هم همین حکم را دریافت کرده‌اند. عاطفه رنگریز و مرضیه امیری که روز جهانی کارگر مقابل مجلس دستگیر شده بودند نیز به پنج سال زندان محکوم شده‌اند.

گفتنی ست: دادگاه‌های تجدیدنظر بدون حضور زندانی‌های کارگری و وکلای آنها برگزار شده است. سپیده قلیان می‌گوید که مسئولان قوه قضایه به زندانی‌های کارگری قول برگزاری دادگاه با حضور خودشان و وکلا را داده بودند و حتی صحبت از برگزاری دادگاه علنی بوده است اما نهایت دادگاه را غیابی برگزار کرده‌اند.

امیرحسین محمدی‌فرد، سردبیر نشریه گام، که پس از پوشش مسایل کارگران ایران از جمله اعتراض‌های کارگران هفت‌تپه و فولاد اهواز دستگیر شد در واکنش به حکم‌های تجدیدنظر «از طعم شیرین عدالت برای کارگران» نوشته است. اشاره محمدی‌فرد به صحبت‌های رئیس قوه قضائیه، ابراهیم رئیسی است که پیش از این گفته بود: «باید مزه شیرین عدالت بر کام مردم بنشیند.»

دکمه بازگشت به بالا