تازه‌های سیاسی

مایک پومپئو به ایران در مورد حملات راکتی در عراق هشدار داد

وزیر امور خارجه آمریکا، ایران را مسئول حملات راکتی به پایگاه‌های نیروهای آمریکایی در عراق دانسته و به این کشور در مورد ادامه چنین حملاتی هشدار داده است.

آقای پومپئو گفته، دولت آمریکا در صورتی که نیروهای آمریکایی یا متحدانش در حملات راکتی زخمی یا کشته شوند، واکنش شدیدی نشان خواهد داد.

اخیرا معاون وزیر دفاع آمریکا به کنگره این کشور گفته به دقت رفتار ایران را زیر نظر دارد تا در صورت لزوم حضور نظامی خود را در خاورمیانه تقویت کند.

طی هفته‌های اخیر راکت‌هایی به پایگاه‌هایی در عراق که محل استقرار نظامیان آمریکایی است، اصابت کرده است. در یکی از این حملات پنج نیروی عراقی زخمی شدند. هیچ گروهی مسئولیت این حملات را به عهده نگرفته است.

آمریکا انگشت اتهام را در این زمینه به سوی ایران دراز کرده است.

آقای پومپئو مدعی شده نیروهای نیابتی ایران اخیرا حملاتی را علیه این پایگاه‌ها که نیروهای امنیتی عراق و نیروهای آمریکایی و بین‌المللی در آن مستقرند، انجام داده‌اند.

در این رابطه روزنامه وال استریت ژورنال توضیح داده با دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در این مورد تماس گرفته اما این دفتر واکنشی به این اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا نشان نداده است.

از مدت‌ها پیش ایران متهم به آموزش و تجهیز شبه‌نظامیان شیعه در عراق بوده است. در زمان اشغال عراق توسط آمریکا، این نیروها به سربازان آمریکایی بارها حمله کردند و تلفاتی به بار آوردند.

چندی پیش حسین دهقان مشاور علی خامه ای در امور دفاعی گفته بود: “همه کشتی ها و پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه، در تیررس موشک های ما قرار دارند.”

 

 

دکمه بازگشت به بالا