تازه‌های سیاسی

پیش شرط معترضان عراقی برای قبول نخست‌وزیر جدید

رهبران و فعالان جنبش اعتراضی عراق روز پنجشنبه ۲۱ آذرماه ۹۸ ضمن مخالفت با نام‌های مطرح شده برای جانشینی عادل عبدالمهدی نخست وزیر مستعفی عراق برای موافقت با هر نخست وزیر موقت جدیدی در این کشور پیش‌شرط‌هایی تعیین کردند.

به گزارش خبرگزاری‌ها تظاهر‌کنندگان در میدان التحریر عراق روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای شرط انتخاب نخست وزیر موقت در این کشور برای جانشینی عادل عبدالمهدی را استقلال از هر گونه حزب یا جریان و دخالت‌های خارجی دانستند.

جنبش اعتراضی مردم عراق همچنین اعلام کرد که نخست وزیر جدید نباید تابعیت دوگانه داشته باشد. در گذشته نیز نباید پست‌هایی نظیر وزیر، نماینده پارلمانی یا استاندار سابق را بر عهدهدار باشد و نیز متعهد شود خود را نامزد انتخابات آینده نکند.

در این بیانیه از دیگر شرط‌های تعیین شده از سوی معترضان برای انتخاب نخست وزیر جدید این است که نخست وزیر جدید به اجرایی کردن مطالبات معترضان متعد شود.

شایان ذکر است پارلمان عراق روز گذشته جلسه‌ای که به رای گیری درباره قانون انتخابات اختصاص داده شده بود را به تعویق انداخت.

در همین راستا پارلمان عراق با تشکیل کمیته‌ای شامل ۱۸ نماینده درباره تعدادی از اصلاحات قانون اساسی تصمیم‌گیری کرده که از جمله آنها انتخاب رژیمی شبه ریاستی است.

دکمه بازگشت به بالا