تازه‌های سیاسی

سخنگوی دولت: صادقانه آمار کشته‌ها و بازداشتی را اعلام می‌کنیم

علی ربیعی، سخنگوی دولت،اعلام کرد که به زودی «به تفکیک استان‌ها و علت» آمار کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان ماه اعلام خواهد شد.

او وعده داده است که این آمار «فله‌ای» نیست و «صادقانه» خواهد بود و مدعی شده که تعداد مجروحان نیروی انتظامی بیشتر از مجروحان عادی است.

ادعایی که با واکنش منفی کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شده و بسیاری آنرا برهانی آشکار بر عدم صداقت در آماردهی دانسته اند.

به گفته آقای ربیعی، دولت تاکنون به درخواست شورای عالی امنیت ملی این آمار را منتشر نکرده، ولی به زودی با هماهنگی قوه قضاییه و وزارت کشور این آمار اعلام می‌شود.

بر اساس آخرین آماری که وب‌سایت کلمه منتشر کرده است، تعداد کشته‌شدگان این اعتراض‌ها حداقل ۳۶۶ نفر بوده‌ است.

در روزهای گذشته درخواست‌ها در داخل و خارج از کشور برای اعلام تعداد کشته‌شدگان، مجروحان و بازداشتی‌ها این اعتراض‌ها افزایش یافته است.

در تازه‌ترین واکنش جوزف بورل، مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز یک‌شنبه، ۱۷ آذر، با انتشار بیانیه‌ای از مقام‌های حکومت ایران خواست که با تحقیقات معتبر و شفاف شمار جان‌باختگان و افراد بازداشت شده را روشن کنند.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون درباره تعداد افراد بازداشت‌شده در شهرهای مختلف نیز گزارشی نداده‌اند. تنها در شهر تهران بر اساس اظهارات انوشیروان محسنی‌ بندپی، استاندار تهران ۲۰۲۱ نفر بازداشت شده‌اند.

این درحالی است که برخی از گزارش‌های غیر رسمی حکایت از بازداشت حداقل ۸ هزار نفر در شهرهای مختلف ایران دارد.

سازمان غیردولتی عفو بین‌الملل نیز آمار کشته‌ها را دست‌کم ۲۰۸ نفر اعلام کرده است.

این درحالی است که جمال عرف، معاون سیاسی وزیر کشور می‌گوید که آمارهای سازمان‌های بین‌المللی معتبر نیست.

دکمه بازگشت به بالا