اقتصادیایران

ارائه بودجه سال ۹۹ به مجلس؛ از «بودجه استقامت» دولت تا وام پنج میلیارد دلاری از روسیه

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران امروز با حضور در مجلس بودجه سال ۱۳۹۹ را جهت بررسی به مجلس ارائه کرد و در سخنانی اذعان کرد که سال آینده به لحاظ اقتصادی، سال “فشار حداکثری و ادامه تحریم‌هاست” و بر همین اساس نیز “بودجه سال آینده بودجه استقامت و مقابله با تحریم است”و “بر این‌مبنا بودجه ۹۹ را طراحی کردیم” و تاکید نمود که “تقریبا” بودجه سال آینده “خیلی به نفت اتکا ندارد”.

روحانی همچنین خبر داد که ایران برای پوشش دادن هزینه‌ها ۵ میلیارد دلار هم از روسیه وام می‌گیرد.

او رقم بودجه سال آینده را “۴۸۴ هزار میلیارد تومان” اعلام کرد.

به گفته رئیس جمهور ایران “مبنای بودجه ما، بر مبنای فشار حداکثری و ادامه تحریم‌هاست” و اذعان کرد که بودجه سال ۹۸ “در سخترین شرایط تحریم بود”. با این حال آقای روحانی در خصوص افزایش مداوم تحریم‌های ایالات متحده آمریکا در سال جاری میلادی و تاثیر آن بر اقتصاد و بودجه سال ۹۹ سخنی نگفت.

آقای روحانی در بخشی از صحبت‌هایش از “شرایط تحریم و فشار مردم” در اثر آن و کاهش “قدرت خرید مردم” و همچنین مشکلات در صادرات نفت سخن گفت و افزود: “اما تلاشمان این است که این‌ سختی‌ها کاهش پیدا کند” اما در خصوص راهکارهای دولت برای کاهش فشارها بر اقشار آسیب‌پذیر راهکاری ارائه ننمود.

آقای روحانی مدعی شد “علائم و برآوردها نشان می دهد که امسال رشد اقتصاد منهای نفت کشور مثبت است”.

رئیس جمهور ایران قول داد که در سال آینده حقوق ثابت کارمندان را در سال آینده “۱۵درصد افزایش خواهیم داد”.

حسن روحانی گفت که “در سال جاری برای کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی را اختصاص دادیم و برای سال ۹۹ باز هم برای کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ در نظر داریم” اما در عین حال بر وجود فساد بر ارز ۴۲۰۰ تومانی صحه گذاشت و خطاب به نمایندگان مجلس گفت: “شما می دانید در ارز۴۲۰۰ جلوگیری از فساد چقدر سخت است”.

آقای روحانی در قسمتی از سخنانش برای نمایندگان مجلس به تشریح دستاوردهای دولت خود پرداخت و مدعی شد که کشور “در زمینه انرژی به خودکفایی رسیده” و “در زمستان به کشورهای مختلف گاز صادر” نموده در حالیکه “قبلا صادراتمان قطع” بوده است.

وی همچنین گفت که “در نفت‌گاز و بنزین هم صادرات داریم” و “در پایان سال ۹۸ تولید بنزین به ۱۱۰ میلیون لیتر می‌رسد” و “امیدوارم خودکفایی بنزین ادامه یابد”.

دکمه بازگشت به بالا