تازه‌های سیاسی

عادل الجبیر با اشاره به تجربه هیتلر: با جمهوری اسلامی مماشات نکنید

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان، می‌گوید پیش از جنگ جهانی دوم “سیاست مماشات” با هیتلر عمل نکرد و این سیاست، امروز در مورد جمهوری اسلامی نیز عمل نمی‌كند. او از سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه تهران حمایت کرد.

آقای الجبیر که روز جمعه ۱۵ آذر در کنفرانس دریای مدیترانه در ایتالیا صحبت میکرد، از تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای و بازگرداندن تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی پشتیبانی کرد و گفت از این طریق می‌توان ایران را برای دست‌یافتن به توافق بهتر به پای میز مذاکره کشاند.

وزیر مشاور در امور خارجه عربستان ضمن پشتیبانی از سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه جمهوری اسلامی، با تکرار سخنان برخی مقامات ارشد ایالات متحده تاکید که تغییر رژیم ایران در دستور کار نیست؛ بلکه هدف تغییر رفتار تهران است.

او در عین حال که جمهوری اسلامی را “وحشیانه‌ترین رژیم جهان” خواند مدعی شد که وضعیت حقوق بشر در عربستان رو به بهبود است.

تهران و ریاض دو رقیب منطقه‌ای هستند و در مناطقی از جمله یمن درگیر یک جنگ نیابتی شده‌اند. عربستان سعودی جمهوری اسلامی را به تجهیز، آموزش و تامین مالی شیعیان حوثی یمن متهم می‌کند و می‌گوید حمله شهریورماه به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو کار ایران بوده است.

عادل جبیر پیش از این نیز بارها، از جمله پس از جمله به تاسیسات آرامکو به کشورهای غربی نسبت به مماشات با جمهوری اسلامی هشدار داده و گفته بود با این کار فقط “رفتار تجاوزگرانه” ایران تشدید می‌شود.

گفتنی است از زمانی که شاهزاده محمد بن سلمان در راس سیاستگذاری‌های عربستان سعودی قرار گرفته، حقوق زنان در این کشور بطور چشمگیری رو به بهبود رفته است؛ از جمله می توان به حق رانندگی و اجازه سفر مستقل زنان اشاره کرد.

دکمه بازگشت به بالا