تازه‌های سیاسی

تجمع اعتراضی دانشجویان چندین دانشگاه ایران در روز دانشجو

گزارش‌ها از ایران حکایت از برگزاری چندین تجمع اعتراضی در چند دانشگاه‌ ایران همزمان با «روز دانشجو» دارد.

روز شنبه، ۱۶ آذرماه، در ایران به عنوان «روز دانشجو» شناخته می‌شود، و همزمان با این روز عکس‌ها و ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که دانشجویان را در حال شعار علیه دولت حسن روحانی و حکومت نشان می‌دهد.

در شبکه اجتماعی توییتر، چندین ویدئو و عکس از تجمع دانشجویان دانشگاه تهران منتشر شده است.

دو دانشگاه پلی‌تکنیک در تهران و نوشیروانی در بابل نیز امروز شاهد تجمع دانشجویان خود هستند.

«ایران، شیلی، فرانسه، سرکوب و غارت بسه»، «نان، کار، آزادی، اداره شورایی» و «ملت متحد هرگز شکست نمی‌خورد» از جمله شعارهایی است که دانشجویان در روز دانشجو بر پلاکارد نوشته‌اند.

همزمان تصاویری هم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که حضور و استقرار نیروهای انتظامی و امنیتی در خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران را نشان می‌دهد.

«روز دانشجو»ی سال ۹۸ در حالی از راه رسیده است که یک ماه نیز از دور تازه اعتراضات مردمی در ایران نمی‌گذرد.

در پی افزایش ناگهانی بهای بنزین در ایران که روز جمعه، ۲۴ آبان‌ماه، گذشته اتفاق افتاد، دور تازه‌ای از اعتراض در کشور به راه افتاد که در عرض چند روز با یکی از خشن‌ترین و خونین‌ترین سرکوب‌ها فرونشانده شد.

جدا از بازداشت حدود هشت هزار نفر، صدها نفر در این اعتراضات جان خود را از دست داده‌اند. اما با آن که این دور از اعتراضات در کشور کلا فروکش کرده است، هفته گذشته بازداشت فعالان سیاسی و معترضان ادامه داشت و خبرهایی از بازداشت ده‌ها نفر در این زمینه منتشر شد.

همزمان، در دو هفته گذشته، خبرها و گزارش‌هایی هم از بازداشت «پیشگیرانه» دانشجویان در چند دانشگاه منتشر شد که به گفته عده‌ای از تحلیل‌گران نشان از آماده شدن نیروهای امنیتی برای «روز دانشجو» داشت.

از جمله وزارت اطلاعات ایران هفته گذشته در بیانیه‌ای بدون اشاره به جزئیات خاصی، از «انهدام» یک شبکه خبر داد که قصد ایجاد «درگیری در دانشگاه‌ها» را داشته است.

در این بیانیه آمده بود که «اعضای اصلی» این «شبکه ضدانقلاب» قصد داشتند در برنامه‌های روز ۱۶ آذر «اخلال و ایجاد درگیری» کنند و پیش از این هم قصد داشتند با «کشاندن برنامه دانشجویان به بیرون دانشگاه» در اعتراض به گران‌ شدن بنزین «اخلال ایجاد کند» که طرح آنها خنثی شد.

دکمه بازگشت به بالا