تازه‌های سیاسی

روحانی: عده‌ای در اعتراضات «همین طوری» دستگیر شده‌اند

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، صبح چهارشنبه در همایش بیمه و توسعه تهران در برج میلاد، با اشاره به اعتراضات آبان ماه گفت، عده‌ای از معترضان بی‌گناهند و همین طوری دستگیر شدند.

او اما افزود که مثلاً اگر کسی تخلفی کرده لاستیکی آتش زده از نظر من جرمی نیست، نباید آنها را نگه داریم. جوانی بوده آمده دادی زده و شعاری داده نباید سخت‌گیری شود.

رئیس‌جمهوری ایران ادامه داد: اما کسی که با سلاح گرم یا سرد آمده آن حساب دیگری دارد.

تاکنون مورد مستندی از این‌که معترضان به قیمت بنزین در ایران «با سلاح گرم آمده باشند» مخابره نشده است.

روز دوشنبه، ۱۱ آذر، محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی، خبر داد که در جریان اعتراضات اخیر، برخی دانشجویان با وجود عدم حضور در تجمعات «به صورت پیشگیرانه» بازداشت شده‌اند.

حسن روحانی در سخنان امروز خود در برج میلاد دربارهٔ کشته‌شدگان سرکوب دولتی علیه معترضان نیز گفت: «آنهایی که بی‌گناه از دست رفتند باید رسیدگی شود همه یکسان نیستند. اگر در محل ما در شهر ما یک نفر کشته شده نگویم این حقش بوده آشوبگر است ممکن است کسی باشد که بی‌گناه است و بی تقصیر یا رفته از خودش دفاع کند یا داشته عبور می‌کرده یا یک شعار ساده داده است.»

یکی از ویژگی‌های بی‌سابقه سرکوب اعتراضات سال ۹۸ کشته شدن حداقل ۱۳ کودک در این اعتراضات است. کودکانی که بین ۱۴ تا ۱۸ سال سن داشته‌اند.

پروانه سلحشوری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه با اشاره به کشته شدن معترضان اخیر توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی گفت: مشاهده می‌کنیم بین جان‌باختگان نوجوانان هستند» و خواستار آن شد که کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود.

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان تازه خود در روز چهارشنبه مدعی شد که گروهی از معترضان به افزایش قیمت بنزین «سازمان‌یافته» بودند که «بیش از دو سال برای این کار برنامه‌ریزی کرده بودند» و «به دستور اربابانشان در خارج از کشور» در این روزها بیرون آمده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا