اهل سنتحقوق بشر

مولوی فضل الرحمن کوهی همچنان در مشهد تحت بازجویی است

براساس گزارش های رسیده به شبکه جهانی کلمه ؛ مولوی فضل الرحمن کوهی امام جمعه اهل سنت پَشامَگ استان سیستان وبلوچستان از ساعت ده ونیم صبح امروز ( پنجشنبه، ۷ آذر ۱۳۹۸ ) که در دادگاه ویژه روحانیت احضار شده ، همچنان تحت بازجویی است .

در این راستا، یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر شبکه جهانی کلمه اعلام کرد که دادگاه ویژه روحانیت مشهد از مرخص شدن مولوی فضل الرحمن کوهی جلوگیری کرده وبه وی ابلاغ کردند که روند بازجوییش تا فردا ادامه پیدا خواهد کرد .مسئولان دادگاه ویژه روحانیت مشهد به ايشان گفته اند :شما امشب مهمان ما هستید .

همزمان از وضعیت همراهان مولوی فضل الرحمن کوهی که  شش تن اعلام شده، تا زمان تنظیم خبر اطلاعی به دست نیامده است .

این خبر در حالیست که آگاهان به مسایل بلوچستان می گویند :این موضوع می تواند اعتراضات را در بلوچستان کلید بزند و همچنین جو منطقه را ملتهب کند.

پیشتر این روحانی بلوچ  بارها احضار شده ومورد بازجویی قرار گرفته بود.

مولوی فضل الرحمن کوهی امام جمعه اهل سنت پشامگ روز ۱۴ فروردین ماه ۹۶ توسط دادگاه ویژه روحانیت شهر مشهد بازداشت شد. بازداشت وی  که از جمله مخالفان مشارکت سنی مذهبان ایران در جنگ سوریه است موجب بروز موج کم سابقه ای از اعتراضات مدنی در منطقه بلوچستان شده بود. این اعتراضات که از بستن جاده ها، تجمع، اعتصاب و تعطیلی اماکن کسب شروع شد به موارد کم سابقه ای چون تحویل دادن سلاح توسط نیروهای سنی مذهب عضو سپاه پاسداران در منطقه کشیده شد.

مولوی کوهی با اتخاذ مواضعی از جمله مخالفت با اعزام اهل سنت به جبهه سوریه، مخالفت با حذف نام بلوچستان از عنوان استان و همین‌طور مخالفت با تقسیم استان سیستان و بلوچستان، در بین شهروندان بلوچ سنی مذهب مورد توجه و احترام قرار گرفته است.

گفتنی است که این چهره مذهبی اهل سنت سیستان وبلوچستان اخیرا از اعتراضات مردمی داخل کشور حمایت کرده بود.

مولوی فضل الرحمن کوهی در مراسم نماز جمعه (۱آذر۱۳۹۸) پشامگ با انتقادازاوضاع و شرایط جدید کشور،گفت: با گران شدن بنزین همه چیز گران می شود زیرا هر چیز وابسته به بنزین است، و این اعلان که فقط بنزین گران شده نه چیز دیگر، این مردم فریبی است. وی اضافه کرد: مردم بیدار هستند و همه چیز را می فهمند.

ایشان در ادامه گفت: مردم از گران شدن نرخ بنزین  برای اعتراض و حق خواهی به خیابانها آمدند، و این اعتراض حق مردم است.

مولوی فضل الرحمن کوهی در فرازی دیگر از سخنانش  با اشاره به تبلیغات سپاه پاسداران که با افتخار می گوید ما مردم معترض را سرکوب کرده ایم! ، گفت: این افتخار نیست! پدر از کتک کاری فرزند افتخار نمی کند!

دکمه بازگشت به بالا