تازه‌های سیاسی

تحقیقات رویترز: خامنه‌ای دستور حمله به آرامکو را صادر کرده بود

خبرگزاری رویترز با انتشار نتایج تحقیقات و بررسی‌های خود درباره اقدامات حکومت ایران علیه عربستان سعودی و حمله به آرامکو گزارش داده که علی خامنه‌ای، رهبر نظام تهران، فرمان حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی را صادر کرده بود.

این خبرگزاری، از تشکیل جلساتی با حضور فرماندهان عالی‌رتبه سپاه پاسداران با تخصص‌های توسعه موشکی و عملیات سری با هدف چگونگی تلافی‌جویی و پاسخ به آمریکا پس از خروج واشینگتن از توافق هسته‌ای و ازسرگیری تحریم‌های اقتصادی علیه ایران گزارش داده است.

رویترز به نقل از ۴ تن از منابع آگاه خود درباره محتوای این جلسات نوشته است:

مسئولان بلندپایه ایرانی در جمع‌بندی این جلسه به این نتیجه رسیدند که هر گونه واکنشی نباید تا حد رویارویی آشکار پیش‌ رفته و واکنش سخت و ویرانگر آمریکا را در پی داشته باشد.

بر پایه این گزارش، نهایتا نظامیان سپاه پس از برگزاری دستکم ۴ نشست مشورتی و محرمانه، حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی را به عنوان هم‌پیمان آمریکا ترجیح داده‌اند.

در این رابطه مسئولان ایرانی آگاه به رویترز گفته‌اند که علی‌ خامنه‌ای، رهبر نظام ایران با طرح حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی به صورت مشروط موافقت کرده است. شرط علی خامنه‌ای برای صدور فرمان حمله، این بوده که هیچ ردی از نقش ایران در این حملات برجای نماند.

تا کنون واشینگتن واکنش مستقیمی به گزارش رویترز نشان نداده، اما تأکید کرده که رفتار نظام تهران و تاریخچه حملات ویرانگر آن در چندین دهه گذشته و حمایت از «تروریسم»، علت نابسامانی کنونی در اقتصاد ایران است.

دکمه بازگشت به بالا