اقتصادی

برخلاف وعده های حکومتی، افزایش قیمت بنزین قیمت دیگر کالاها را نیز بالا برد

پس از آنکه یک خبرگزاری نزدیک به دولت از افزایش قیمت برخی از کالاها در پی افزایش قیمت بنزین خبر داد، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز از افزایش قیمت شماری از «اجناس شرکت‌های دولتی» سخن گفته است.

این گزارش‌ها در حالی مطرح می‌شوند که پس از سه برابر شدن بهای بنزین و اعتراض‌های خیابانی، مقام‌های دولتی بارها مدعی شده بودند که افزایش قیمت بنزین بر سایر کالاها تاثیری نخواهد گذاشت.

خبرگزاری ایرنا روز یکشنبه، سوم آذر نوشته بود: «علی‌رغم اعلام مسئولان مبنی بر عدم رشد قیمت کالاها، گزارش‌های میدانی حکایت از افزایش قیمت برخی کالاها دارد. الگوی این افزایش‌ها، همان‌طور که انتظار می‌رفت، ابتدا از کالاهایی شروع شده که به‌صورت مستقیم از قیمت بنزین تأثیر پذیرفته‌اند.

در همین رابطه، رحیم زارع، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ایران، افزایش قیمت بنزین را موجب «مختل شدن اقتصاد ایران» دانسته و به افزایش قیمت کالاها در اثر آن طی روزهای اخیر اشاره کرده است.

آقای زارع روز دوشنبه چهارم آذرماه در جریان بررسی تاثیر افزایش قیمت بنزین بر قیمت کالاها در صحن عمومی مجلس گفت:‌ «محصولات فولادی تا ۱۵ درصد و کرایه وانت بارها ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. کرایه تاکسی‌های درون و برون‌شهری ۳۰ درصد، کود شیمیایی ۲۵ درصد‌ و گوجه ۷۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است.»

به گفته این نماینده مجلس، همچنین قیمت گاز مایع ۴۰ درصد، ماهی ۲۵ درصد، برنج وارداتی ۲۵ درصد و تخم مرغ ۶ درصد افزایش داشته است.

خبرگزاری ایرانا نیز نوشته، نرخ حمل‌ونقل مسافران درون‌شهری و میوه و تره‌بار گاهی بین ۲۵ تا ۵۰ درصد رشد داشته و بنابراین به‌طور غیرمستقیم بر هزینه تولید و در نهایت قیمت مصرف‌کننده تأثیر گذاشته‌ است.

خبرگزاری وابسته به دولت در عین حال از افزایش قیمت کرایه‌های تاکسی‌های مسافربری شخصی و برخی وانت‌بارها و حتی افزایش «۷۰ تا ۸۰ هزار تومانی» قیمت هر تیرآهن خبر داده بود.

پیش‌تر نیز غلامرضا حسن‌پور، رئیس بسیج اصناف ایران به خبرگزاری مهر گفته بود ۵۰۰ هزار بسیجی برای کنترل قیمت‌ها در ایران سامان‌دهی شده‌اند.

 

دکمه بازگشت به بالا