تازه‌های سیاسی

امارات مقر ستاد فرماندهی نیروهای اروپایی برای تامین امنیت خلیج فارس شد

پس از آنکه وزیر دفاع فرانسه، روز شنبه، دوم آذرماه، در یک سخنرانی با انتقاد از دونالد ترامپ، در مورد «خطرات» عدم مشارکت آمریکا در خلیج فارس هشدار داد، اکنون فرانسه اعلام کرده است که از یک پایگاه دریایی این کشور در امارات به عنوان مقر ستاد فرماندهی نیروهای اروپایی استفاده خواهد شد.

این خبر را «فلورنس پارلی»، روز یکشنبه سوم آذر در بازدید از امارات متحده عربی اعلام کرد.

او در ابوظبی گفت: “امروز تعیین کردیم که مقر ستاد نیروهای دریایی اروپایی در امارات باشد.”

وظیفه این مقر تامین امنیت کشتی‌رانی در آب‌های خلیج فارس ذکر گردیده است.

فرانسه مبتکر و حامی اصلی طرح برپایی نیروی دریایی اروپایی برای تضمین تردد در تنگه هرمز و خلیج فارس است.

این طرح بعد از حملات بهار امسال به نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری در منطقه از سوی «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه، مطرح گردید.

خانم پارلی ضمن تقدیر از امارات، ابراز امیدواری کرده بار بعد که از منطقه دیدار می‌کند، ستاد ماموریت نیروی دریایی اروپا فعال شده باشد.

بر اساس ارزیابی وزیر دفاع فرانسه، طرح ماموریت دریایی اروپا در مرحله نخست با مشارکت حدود ده کشور، اوایل سال ۲۰۲۰ اجرایی خواهد شد و بعد از تصویب این مشارکت از سوی مجالس کشورهای اروپایی و حتی غیر اروپایی، شمار کشورها افزایش خواهند یافت.

طرح نیروی اروپایی برای دفاع از کشتیرانی امن در خلیج‌فارس جدا از طرح ائتلاف آمریکا است؛ اما مجریان هر دو طرح، با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

گفتنی است، وزیر دفاع فرانسه همچنین در ابوظبی، از ارسال تجهیزات بیشتر به عربستان جهت رویارویی با حملات احتمالی ایران خبر داد.

 

دکمه بازگشت به بالا