تازه‌های سیاسی

هشدار فیسلوف ایرانی نسبت به احتمال جنگ مسلحانه مردم معترض با حکومت ایران

عبدالکریم سروش، فیسلوف سرشناس ونظریه پرداز ایرانی ، در یک سخنرانی از احتمال افزایش خشونت وجنگ مسلحانه مردم کشور با نظام تهران خبرداد .

به گزارش تارنمای شبکه جهانی کلمه ، آقای سروش که از یاران سابق آیت الله خمینی بوده ، هشدار داد در صورت توجه نکردن حکومت به خواست مردم، ممکن است اعتراض‌ها خشن‌تر شود و «حتی خدای ناکرده، مردم دست به اسلحه ببرند که در آن صورت باید پناه به خداوند برد».

به گفته سروش: “وقتی مردم راهی برای اعتراض پیدا نمی‌کنند ناچار این حوادث هم رخ می‌دهد”.

وی همچنین گفت که سرکوب اعتراض‌ها توسط حکومت جمهوری اسلامی نتیجه نخواهد داشت و اعتراضات مردم «به صورت کینه‌های ستبر باقی خواهد ماند»

این نظریه پرداز ایرانی با اشاره به اینکه خشونت راه‌حل نيست، گفته: ای كاش نرمش قهرمانانه در برابر خواست ملت انجام می گرفت .

این هشدار درحالی است که  هاشم آقاجری نیز در بیانیه جداگانه‌ای که تاریخ ۲۷ آبان‌ماه را بر خود دارد، اعتراضات اخیر “در حدود ۱۵۰ شهر در سراسر ایران” را نشانگر “فوران بغض در گلوی خفته و انباشته‌ی سال‌ها تحقیر و نقض حقوق اولیه بشری و شهروندی در این سرزمین بلازده” دانسته و آینده “نظام ولایت فقیه” را “تاریک” ارزیابی کرده است.

این فعال سیاسی در بیانیه جداگانه خود با اشاره به اینکه “حکومت کافر [اما عادل] می‌پاید اما حکومت ظالم [هرچند مسلم] نمی‌ماند”، تأکید کرده است که نظام برآمده از انقلاب ایران که “با شعار برکشیدن مستضعفان و رهایی آنان از ستم ستمگران” روی کار آمده بود: «اینک بر روی تهیدستان و محرومان شهرهای کوچک و بزرگ ایران آتش می‌گشاید و کوچه و خیابان‌های سراسر میهن را به خون جوانان این سرزمین رنگین می‌کند.»

هاشم آقاجری در فرازی دیگر از این بیانیه “مراجع مذهبی در قم و سایر حوزه‌های علمیه مذهبی” را به خاطر “سکوت و لب فروبستن بر ظلمی که اکنون بر مظلومان این سرزمین می‌رود” و سپاه پاسداران را به خاطر تبدیل شدن به “نیرویی برای سرکوب حق‌خواهان عدالت و آزادی” مورد انتقاد قرار داده است.

در همین حال ، شماری از فعالان سیاسی و مدنی در ایران با انتشار بیانیه‌ای بدون نام بردن از رهبر و رئیس جمهوری اسلامی، مواضع آنان در قبال اعتراضات اخیر و سرکوب معترضان را مورد انتقاد قرار داده و خواستار آزادی بازداشت‌شدگان و “پرهیز از تکرار رویه‌های گذشته” شده‌اند.

فعالان سیاسی و مدنی در بیانیه اخیر خود نوشته‌اند: «مگر می‌توان تردیدی بر حضور ساکنان فقیر مناطق حاشیه شهرها در اعتراضات داشت، مگر می‌توان کمترین شکی در باره حضور تهی‌دستان زینبیه اصفهان، اسلام‌شهر تهران، کوت عبدالله اهواز، و امثال آن در اعتراضات اخیر داشت؟»

در این بیانیه با اشاره به “تصمیمات اقتصادی اخیر و برخورد شدید با معترضان”، تصریح شده است که “حاکمان عبرتی از اعتراضات عمومی پیشین نگرفته‌اند.”

دکمه بازگشت به بالا