تازه‌های سیاسی

اعتراضات ایران؛ ادامه بازداشت فعالان صنفی و سیاسی در شهرهای مختلف

همزمان با گزارش‌ها درباره ادامه بازداشت تعدادی از فعالان دانشجویی و سیاسی، نیروی انتظامی از بازداشت ۱۸۰ نفر از به گفته این نیرو، «لیدرهای اصلی» اعتراضات خبر داد.

در همین حال محمد جعفر منتظری، دادستان کل ایران در بازدید از زندان فشافویه در جنوب تهران اظهار داشت که تعدادی از «راهبران یا لیدر‌ها دستگیر شده‌اند و برخی نیز در رصد دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی هستند».

در همین حال موج بازداشت فعالان سیاسی و دانشجویی در استان‌های ایران آغاز شده و بر اساس گزارش‌ها ۵۰ دانشجوی دانشگاه تهران بازداشت شده‌اند.

روز شنبه نام تعدادی از فعالان دانشجویی بازداشت شده‌ از جمله ابراهیم گرانمایه پور، دانشجوی معماری دانشگاه تهران و ابوالفضل فتح‌نژاد، فعال صنفی و دانشجوی دانشگاه تهران، منتشر شد.

همچنین گزارش‌هایی درباره ادامه بازداشت‌ها در تعدادی از استان‌های ایران از جمله خوزستان و کردستان منتشر شده است.

شبکه حقوق بشر کردستان خبر داده است که روز جمعه «نیروهای امنیتی ده‌ها شهروند بازداشتی را تحت تدابیر شدید امنیتی از بازداشتگاه اداره اطلاعات مریوان به مکان نامعلومی منتقل کردند».

مقامات نظام تهران تعداد کل بازداشت‌شدگان اعتراضات به افزایش قیمت بنزین را اعلام نکرده‌اند، اما گزارش‌های پراکنده مقامات رسمی و نهادهای حقوق بشری حکایت از بازداشت ۴۸۰۰ نفر در ۱۲ استان ایران دارد.

تصاویر منتشرشده در رسانه‌های ایران در روز شنبه نشان می‌دهد که دست و پای تعدادی از بازداشت‌شدگان در زندان فشافویه شکسته است. به نظر می‌رسد که این افراد در اعتراضات، شدیدا توسط ماموران امنیتی ضرب‌وشتم شده‌اند.

در روزهای گذشته علی خامنه ای، حسن روحانی، ابراهیم رئیسی و دیگر مقامات نظام تهران شدیدا معترضان را تهدید کرده‌اند.

در این رابطه؛ روزنامه فرانسوی لوموند نوشته است: رژیم ایران به قیمت «حمام خون»، خودش را حفظ می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا