تازه‌های سیاسی

قدیانی: افزایش قیمت بنزین اقدامی جهت «تأمین هزینه‌های سنگین و گزاف سیاست‌های تنش‌زا و جاه‌طلبانه» رهبر

ابوالفضل قدیانی، فعال سیاسی تحول‌خواه ایرانی، در نامه‌ای سرگشاده اقدام اخیر دولت ایران برای افزایش بنزین را که اعتراض‌هایی گسترده در سراسر کشور به دنبال داشته، اقدامی جهت «تأمین هزینه‌های سنگین و گزاف سیاست‌های تنش‌زا و جاه‌طلبانه» رهبر جمهوری اسلامی توصیف کرده و علی خامنه‌ای را مسئول اصلی «خون‌های ریخته شده» در اعتراض‌های اخیر خواند.

در این نامه سرگشاده، آقای قدیانی گفته است که «دولت فرمان‌بر و مطیع» حسن روحانی، با توجه به «کسری دو سوم از بودجه ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی»، دیواری کوتاه‌تر از دیوار مردم نیافته و با «سرکیسه کردن دوباره مردم» به دنبال تأمین هزینه جاه‌طلبی‌های رهبر جمهوری اسلامی است.

او اضافه کرده دلیل آن که مردم ایران باید چنین تاوان سنگینی بپردازند، آن است که «مستبد امروز ایران نمی‌خواهد از سیاست‌های ویران‌گر و تنش‌آفرین خود در منطقه و جهان دست بردارد و گام در جهت تنش‌زدایی بگذارد».

به گفته آقای قدیانی، رهبر جمهوری اسلامی «به شدت بیمناک است اگر سیاست خارجی تغییر کند و روابط کشور با سایر کشورهای منطقه و جهان عادی و بر اساس قوانین بین‌المللی و حقظ منافع طرفین تنظیم شود، این قدرت فاسد و غاصبانه را از دست بدهد؛ لذا مصمم است به هر قیمتی سلطه خود را بر کشور حفظ کند».

این فعال سیاسی، اعتراض را ابتدایی‌ترین حق مردم توصیف و تأکید کرده است که «ارگان‌های امنیتی نظامی و لباس شخصی‌ها و دیگر افراد سرکوب‌گری که در سرکوب شرکت کرده و می‌کنند در قبال خون‌های ریخته شده مسئولند»، اما «مسئول اصلی و نهایی در قبال خون‌های ریخته شده آقای خامنه‌ای است».

رهبر جمهوری اسلامی با امنیتی توصیف کردن اعتراض‌های اخیر، این اعتراض‌ها را «کار اشرار، کینه‌ورزان و انسان‌های ناباب» خوانده است.

با این حال علی سعیدی، رئیس عقیدتی سیاسی ستاد فرماندهی کل قوا، روز چهارشنبه گفته است که شخص آیت‌الله خامنه‌ای تمامی هزینه‌های تصمیم به گران کردن بنزین را به عهده گرفته است.

دکمه بازگشت به بالا