تازه‌های سیاسی

مشارکت شبه‌نظامیان حشد شعبی عراق در سرکوب تظاهرکنندگان در ایران

در چهارمین روز تظاهرات سراسری در ایران شامگاه دوشنبه ۲۷ آبان، این کشور شاهد درگیری‌های خشونت‌بار نیروهای سپاه پاسداران، بسیج و نیروهای لباس شخصی با تظاهرکنندگان در مناطق مختلف این کشور بود.

بنابه گزارش رسانه‌های ایران، استاندار تهران اعلام کرد که اعتراض‌ها ۲۲ استان از ۳۱ استان، برابر با %۷۱ از مساحت ایران را فرا گرفته است.

«العربیه» به نقل از منابع خود در اهواز خبر داده که نیروهای حشد شعبی عراق نیز در اقدامات سرکوب‌گرانه سپاه پاسداران و بسیج علیه معترضان در شهرک جراحی واقع در ۵ کیلومتری شمال ماهشهر مشارکت کرده‌اند که طی این درگیری‌ها ۱۲ تظاهرکننده کشته و ۴ تن دیگر زخمی‌ شدند.

در شهرک کوره (شهرک طالقانی) که در مجاورت با ماهشهر است نیز طی درگیری‌های نیروهای سرکوب‌گر حکومت ایران با تظاهرکنندگان ۳ تن کشته شدند.

این در حالی است که گزارش‌های دیگر از وقوع درگیری‌های خشونت‌بار میان شبه‌نظامیان بسیجی، نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران با تظاهرکنندگان در شهرهای ماهشهر و سربندر خبر دادند که طی آنها دست‌کم ۵ تن از تظاهرکنندگان کشته شدند.

وزارت خارجه فرانسه در واکنش به رویدادها و تظاهرات جاری در ایران اعلام کرده است که «پاریس از نزدیک اعتراضات در ایران را دنبال؛ و نسبت به کشته شدن معترضان ابراز تاسف می‌کند و ضرورت احترام به حق تظاهرات و اعتراض مسالمت‌آمیز و آزادانه را یادآور می‌شود».

سخنگوی اتحادیه اروپا از نیروهای امنیتی ایران خواسته است تا بالاترین درجات خویشتن‌داری را در برابر تظاهرکنندگان از خود نشان دهند.

از سوی دیگر؛ سازمان عفو بین‌الملل درباره کشته شدن ده‌ها تن در تظاهرات جاری در ایران شدیدا ابراز نگرانی کرد.

دکمه بازگشت به بالا